Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mittmedia börjar trycka på dagtid

Mittmedia, där Sundsvalls Tidning och Dagbladet ingår, kan komma att börja trycka sina tidningar på dagtid.

Något som bestäms på ett styrelsemöte i mars.

– Det kan påverka oss på många sätt, säger ST:s chefredaktör Anders Ingvarsson

Alternativet till att börja trycka dagtid var att ha färre utgivningsdagar, något som Anders Ingvarsson inte ville se.

– Vi har två val såsom den digitala utvecklingen sker. Allt fler vill ta del av oss på många olika sätt samtidigt som intresset för papperstidningen minskar i någon form. Vi kommer till en punk där vi endera måste ge ut tidningen färre dagar eller så gör vi besparingen genom att använda oss av färre tryckerier, säger Ingvarsson.

Hur kommer detta att påverka journalistiken?

– Det kan påverka oss på många sätt. En av fördelarna är att vi kan fokusera ännu mer på att bli agendasättande och framåtsyftande i vår journalistik i stället för att få med det allra, allra senaste. Det tar ganska mycket resurser att vara bemannade för papperstidningen sent på kvällen.

En av de avdelningar som det kommer att märkas mest på är sportavdelningen, som ofta är ute på bevakning på kvällarna.

– I 170 år eller så har vi haft sportresultat och annat i tidningen dagen efter. Så om, till exempel, Timrå spelar match kommer det så klart märkas när det inte står något resultat i papperstidningen dagen efter.

Därmed fortsätter satsningen på de digitala kanalerna.

– Om vi fortsätter att ta Timrå som exempel så kommer vi kanske ha direktsändning på webben, en utbyggd satsning med bild och video och så kommer det ut på nätet direkt i stället.

Medieforskaren Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet beskriver Mittmedias planer som ett vågspel.

– Det blir de trogna, betalande prenumeranterna som straffas, säger han, till TT.

Speciellt uteblivna sportresultat kommer nog många att irritera sig på.

– Det här är riskfyllt, de kan bli av med ytterligare prenumeranter, säger Jonas Ohlsson till TT.