Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Modernt bilbygge i 1970-tals åk

Christoffer Åström jobbar på ett häftigt bilbygge som har väckt internationell uppmärksamhet. Hans Opel Ascona från 1973 ska i slutet av mars visas upp på Elmia – men då befinner sig "Coffa" i Las Vegas på andra äventyr.
– Jag ville bygga en bil som jag såg i tidningarna när jag var liten, lite racinginspirerad men ändå modern på något sätt, säger Christoffer.

Annons

Flitens lampa lyser i garaget när det sista fixet ska göras innan bilen ska transporteras ner till Elmia. Christoffer, eller "Coffa" som han helst kallar sig, har sällskap av kompisen Micke Ölén.

Coffa gled in i motorvärlden av en slump, kombinationen dåliga betyg och sug efter att skapa och vara kreativ avgjorde.

– Jag hade så dåliga betyg och kom inte in på något annat än fordon på gymnasiet, säger Coffa.

Han ville jobba med händerna och det fick han göra på där. Trots att han var var skoltrött gick han ut med fullständiga betyg och motorinresset tog fart och blev så småningom ett yrke.

– Jag tyckte om att svetsa, kapa och göra om som man ville.

LÄS ÄVEN: Mäktigt motormuller på Street meet

Första bilen var just en Opel Ascona och den skaffade han långt innan han tog sitt körkort. Den lånades ut till kompisarna – som krockade den tre gånger.

– Då fick jag verkligen nytta av det jag hade lärt mig i skolan, för allt gick sönder. Jag fick gömma den och vågade inte visa morsan vad som hade hänt, säger han och ler.

Körkortet tog han så småningom och sedan dess har han har gjort det mesta inom motor. Han har hjälpt till att bygga racebilar för både dragracing och drifting och har också byggt på rena utställningsbilar. 2004 kom han tvåa i SM i billjud, DB Drag och genom åren har han byggt om massor av bilar. Han har ägt över 35 bilar och minns sin Nissan Skyline särskilt väl.

– Den byggde jag upp från ingenting till allt. Jag lade mycket pengar på den och allt bara gick sönder. Man kan säga att det är en bra bil om man inte bygger om den.

Vid varje nytt bilprojekt har Coffa en tydlig vision av hur slutresultatet ska bli. Han lägger ner mycket tid och ger sig inte förrän han är nöjd.

– När andra slutar och känner sig färdiga gör jag alltid lite till, det är bara så jag funkar. Motorkulturen är bindande och alla är snälla mot varandra. Man känner igen varandras problem och hjälper varandra, säger Coffa.

För drygt två år sedan hände något som vände upp och ner på livet. Sonen Holger föddes och någon månad senare fick Coffas båda föräldrar, cancerbesked.

– För ett år sedan köpte jag Opel Asconan för att skingra tankarna. Jag är inte så bra på att uttrycka känslor, jag behöver jobba och arbetet med bilen blev ett sätt att hantera det som skedde.

Han förlorade båda sina föräldrar.

– Holger hann träffa dem och det känns skönt, säger Coffa och tystnar.

Bilintresset tar en del tid men familjen har hittat ett sätt som fungerar för dem.

– Vi försöker dela på tiden. Jag lägger mycket tid på bilen men det går inte att jämföra med hur det var innan. Då kunde jag sova i bastun på jobbet. Då var det all in.

Opel Asconan som var ett impulsivköp var ett påbörjat projekt med allt vad det kan innebära.

– Jag provkörde den inte ens. Och när jag körde den första gången undrade jag vad jag hade köpt egentligen, för den gick inte som den skulle. Den såg betydligt mycket sämre ut i karossen och vid en närmre koll hade den knappt bromsar.

Allt är ombyggt för att passa i bilen. Turbomotorn kommer från en Volvo 240 turbo och växellådan från en BMW diesel. Grenrören har byggts om liksom tryckrör och insug. Golvet kapades upp för att motor och växellåda skulle få plats och bakaxeln är bytt till en Volvo-bakaxel. Alla infästningspunkter till axeln är ombyggda med justeringsmöjligheter för bättre grepp.

Fälgarna har tagit tid att få på plats. De hittades i Norge av en kompis och delarna har beställts från England. Eftersom de inte passade bilen, fick bilens bakaxel kortas och byta bultindelning från Volvo 5x108 till 4x100 för att de skulle passa – i sann "Coffaanda". Han gillar när det blir annorlunda och drar sig inte för merjobb. Opeln har med sitt speciella stuk, väckt intresse från många håll och två internationella tidningar har gjort reportage om den. Motorsajten Speedhunters var på besök i höstas och gjorde ett reportage om bilen.

– Jag tycker att fälgarna gör hela bilen och det är viktigt för mig. Jag gillar aluminiumfälgar och köper de jag gillar men de passar aldrig, det innebär ett merjobb som är svårt att beskriva med ord, säger Coffa och skrattar.

LÄS ÄVEN: Den här kärleken är splitterny och välstajlad

Han fortsätter:

– Bilen sticker ut och ser inte ut som alla andra bilar. Alla kan sänka en bil men jag har gjort det lite annorlunda och har fått på mina fälgar och fått dit alla grejer som i mitt tycke gör bilen lite olik dagens bilar. I USA finns något som heter Pro Touring, när man tar en gammal amerikansk bil och sätter på nya moderna detaljer och en ny generations motor, växellåda och bakaxel. Jag skulle vilja säga att det här är samma sak, fast det är en europeisk 70-talsbil. Det här är något som börjar blomma nu, många i min ålder bygger bilar som våra föräldrar körde, säger Coffa.

Att bygga bilar är en dyr hobby som bygger på ett stort hjälpsamt nätverk – att ha kompisar som kan och vill hjälpa och som byter tjänster med varandra och rycker ut när det krisar. Som den här kvällen, när Micke Ölén hjälper till med det sista inför att bilen ska visas på Elmia.

– En person som jobbar på mässan fick nys om bilen och ville få ned den till mässan, så nu ska den dit. Det är jättekul, det är ju Nordens största bilmässa, men jag tycker egentligen inte att den platsar där. Min bil är en rolig bruksbil, ingen utställningsbil, säger Coffa.

När bilen glänser på Elmia kommer Coffa med familj att befinna sig i USA. De ska åka till Kalifornien och ta Highway One från San Fransisco till Los Angeles och sedan ner till San Diego och upp till Las Vegas. De ska försöka kolla in gamla bilskrotar och besöka Chip Foose, där amerikanska bilar byggs. Tanken är också att han ska provköra en Lambourgini Aventadore, en bil som kostar runt fyra miljoner att köpa.

– Man kan hyra den och få provköra på en bana i tio varv. Den har 700 hästar så det lär bli kul, säger han.

Men innan Elmia ska Opeln bli klar. Bakskärmen ska målas, en del jobb ska göras invändigt och andra småsaker ska fixas.

– Den stora utmaningen är att jag ska bli nöjd själv, jag vill inte skämmas, säger Coffa och ler.