Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mona Sahlin (s) ...

Annons

... tycker att staten bör gå in som en temporär ägare av svensk bilindustri – Volvo och Saab – om ingen annan kan tänka sig att ta över. Lars Ohly (v) tycker likadant, han vill dock gärna ha med den norska staten på tåget också. Oklart varför – om nu inte tanken är att deras oljemiljarder som lockar?

Vad de båda inte tycks reflektera över är att om det inte finns någon köpare till Saab eller Volvo så innebär det att ingen ser någon framtid i dessa företag. Skall då den svenska staten gå in och upprepa samma misstag som när den försökte rädda varvsindustrin på 70-talet?

Det är rimligare att verksamheten drivs vidare av ett företag som redan håller på med biltillverkning. Då kan synergieffekter uppnås genom att gemensamt stå för teknikutveckling och dylikt. Det är ytterst kostsamt att ta fram nya bilmodeller, det var därför Volvo på 90-talet försökte fusionera med Renault - en affär som gick i stöpet. I stället klev Ford in som ägare.

En sak är klar nu när Ford inte längre vill behålla Volvo, det är att staten inte är rätt ägare.