Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det blev dyrt att hitta grundbulten i motorn

Annons

Våren är här och äntligen börjar livet igen för all motorburen ungdom.

Många får äntligen ta fram sina bilar och hojar som de kanske har skruvat med under en hel lång vinter. Många har trimmat. En del har byggt om och fler har lagat och renoverat.

Eller så är det som för mig att man ställde undan entusiastbilen i höstas och sedan inte ägnat den en tanke innan takdroppet började på allvar i mars, och man insåg att våren verkar komma i år också fast man inte trodde det i januari.

Så var det i fjol för mig.

Körde bilen rätt ut ur garaget och tänkte att jag tar servicen lite senare. Vem hade tid med det då det äntligen gick att burna och känna doften av gummirök och orenade avgaser.

Det visade sig vara lite dumt.

För att göra en lång historia mindre dyster: det gick åt Hälsingland. Och det blev dyrt.

Årets höjdpunkt för mig är nämligen motorfesten Power Meet i Västerås. Större än älgjakten, ja nästan större än livet själv, då över 20 000 entusiastbilar gasar in i Mälarstaden, som brukar få slut på bensin under den här helgen.

Nu var det bara det att i fjol gjorde jag inte servicen av muskelbilen förrän två dagar före semesterresan till världens största och bästa motorevenemang.

Så vad händer då jag äntligen går igenom det amerikanska skrotet inför resan?

Det gick på tok. En bult till en ventilkåpa gick av. Ett skitfel som borde vara lätt att fixa. Men det visade sig dessvärre vara grundbulten till hela motorn.

Oljeläckage och eländig misär blev resultatet.

Efter en dag med panikåtgärder vilket inkluderade svets, buntband, silvertejp och goda kamrater, blev jag stortokig och gav upp. Beställde en ny motor, och vad fasen, det var ju fortfarande två dagar kvar innan festen skulle börja.

Som vanligt visade det sig att allt går bara man är beredd på att betala för det.

En flångny V8 hamnade i bilen.

Pensionssparandet kom av sig, men vad spelade det för roll för de tre dagarna i Västerås blev de bästa någonsin. Igen.

Vad lär man sig av det här då?

Förmodligen ingenting, för ibland vill man inte lära sig någonting.

Men några saker som jag ska försöka komma ihåg i framtiden är att ta tillvara på de kalla tråkiga vinternätterna på ett bättre sätt.

Och nu menar jag inte med gos i soffan utan med oljekannan och verktygssatsen i garaget.

När vi ändå är inne på det här med verktyg: se alltid till att ha vridmomentnyckeln rätt inställd om du nu ändå ska vara onödigt noggrann – eller klantig, välj själv vad som passar - vid skruvandet.

Annars tenderar det att kunna bli onödigt dyrt.

Men det är å andra sidan inget fel med en ny motor heller, och nu är det vår och nu kör vi!

Mer läsning

Annons