Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Hur kan de göra något så korkat?"

/
  • Volkswagen lovar att satsas 50 miljarder kronor på att återskapas sitt förtroende. Men frågan är om det räcker?

Annons

När nyheten kom om avgasfusket hos Volkswagen ställde jag mig mycket tveksam till uppgifterna. Det kan inte vara sant.

Strider mot allt vad Volkswagen - världens största biltillverkare - står för.

Präktighet, kvalitet och allra högsta ingenjörskonst har varit nyckelorden. Bolaget som satsar mest i världen på att utveckla ny teknik. Hur kan de göra något så korkat?

Läs mer: Krönika Landsbygdsuppror

Nu är allt raserat. En av de värsta skandalerna i bilhistorien är ett faktum och frågan är om tysk exportindustris guldägg någonsin kommer att återhämta sig igen.

Det visade sig att VW:s tekniker hade fixat till mjukvaran som styr hur motorn och avgasreningen fungerar under skilda belastningar.

När en bil med den aktuella motorn – den mest sålda, en tvåliters TDI-diesel med beteckningen EA 189 – testades, så slog mjukvaran automatiskt över till maximal avgasrening med resultat att motorn klarar USA:s stränga lagkrav.

På så sätt kunde VW:s och Audis bilar släppa ut 40 gånger mindre kväveoxider, ett ämne som USA har stort fokus på. Landet har en mycket låg andel dieseldrivna personbilar, endast tre procent jämfört med Europas nästan 60 procent.

Läs mer: Krönika Inför mobilförbud

Volkswagen har satsat stenhårt på att vända trenden i USA. De har kampanjat för att göra dieseln grön i den amerikanska miljödebatten. Det har man tydligen lyckats med eftersom Volkswagen i dag säljer cirka 25 procent dieselbilar.

Naturligtvis är det ett svek mot alla amerikaner som har köpt en Golf, Passat eller en Audi med en snål dieselmotor. Så därför kan man räkna med krav på mycket stora skadestånd från hungriga advokater.

Jag är en många motorjournalister som har lovordat Volkswagens motorer. Men fick en tankeställare när jag nyligen pratade med en av Volvos chefer. Volvo har utvecklat en supersnål motor som byggs i Skövde. Den har en helt ny insprutningsteknik, överlägsen Volkswagens. Ändå kunde VW-folket bygga en motor med nästan samma prestanda och gammal teknik.

Läs mer: Krönika Ställ krav på decibel

Skandalen kommer växa eftersom samma motorer finns i Volkswagengruppens övriga märken; Skoda och Seat. Dessutom ska även deras sexcylindriga dieselmotorer testas av de amerikanska myndigheterna. Den motorn sitter även i nya Audi Q7 som jag nyligen har kört. Audi gör en stor affär av att den bränslesnål och på den punkten kan jag bara hålla med. Men hur det står till med kväveutsläppen blir nu ett enda stort frågetecken.

Konkurrenterna ligger lågt i sina kommentarer. Amerikansk bilindustri lär jubla. Volvo lovar att de inte fuskar med sina motorer. Det gör också de tyska biljättarna Mercedes och BMW. Om det visar sig att även de fuskar så skulle det innebära en nationell kris eftersom bilindustrin är den viktigaste exportgrenen för Tyskland.

Hur som helst kommer det att ta lång tid för Volkswagen att återskapa förtroendet.

Mer läsning

Annons