Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nissan Leaf når 25 mil med förlängd räckvidd

/
  • Nya Nissan Leaf har samma yttre dimensioner som den nuvarande 24 kWh-modellen. Förutom nytt batteri har den fått ett nytt innertak och  nytt informationssystem.
  • Leaf snabbladdas med 3-fas, 400 volt. För att det ska fungera hemma bör man rådfråga elektriker.
  • Instrumentpanelen är enkel att avläsa. I mitten syns det hur mycket som fanns kvar i batteriet och till höger antal mil som finns kvart i batteriet.
  • Elmotorn driver framhjulen och har en effekt på 104 hk. Det ger hyfsade fartresurser.

Den mest sålda elbilen har fått förlängd räckvidd. Upp till 25 mil på en laddning ska nya Nissan Leaf klara av.
Vi klarade 21 mil under premiären vilket bara den amerikanska superelbilen Tesla kan matcha.

Annons

Leaf presenterades första gången år 2010. Den har blivit en succé med totalt cirka 40 000 sålda bilar i Europa. Men i Sverige rullar bara 1352 Leaf.

Hälften har sålts i Norge med fördelaktiga skatterabatter där det också lockas med befriade trängsel - och vägavgifter och de får också använda bussfiler. Dessutom gratis parkering.

Leaf byggs i Nissans fabrik i Sunderland, England.

Den gamla modellen rymde 24 kilowattimmar, eller 15 mil i räckvidd. Lika långt kommer Volkswagen eGolf och BMW i3.

Den stora nyheten är att Nissan blir först i storleksklassen med ett batteri som levererar 30 kilowattimmar. Det ska ge 245 kilometer under normala förhållanden.

Men när det är minusgrader minskas räckvidden med upp till 50 procent, berättar en av Nissans ingenjörer.

Det nya litiumjonbatteriet har fått en ökad vikt på 21 kilo, men har samma mått som det gamla. Nyckeln till högre prestanda är en ny kemiblandning. Det har tillförts metallerna Cobolt och Magnesium. Der fungerar som en slags dopning.

Nissan lovar att batteriet ska hålla länge och lämnar en garanti i 8 år eller 16 000 mil. Men det går inte att byta ut ett gammal 24 kwh-batteri mot det nya.

Vi är på plats i Nice för världspremiären. Jag delar bil med en riktig expert, Fredrik Sandberg, chefredaktör för tidningen Elbilen, själv Leaf-ägare.

Innan vi begär oss iväg utmanas vi att tävla om längsta räckvidden. Ett tryck på Eco-läget och bilen minimerar elförbrukningen. Luftvärmepumpen tystnar liksom radion. Nu gäller det att spara energi!

Vi styr upp mot fikastället på branta och slingriga vägar. Stannar till på Col de Turini på 1600 meters höjd, ett klassiskt etappmål i Monte Carlo-rallyt och cykelloppet Tour de France.

Kollar räckvidden. Efter sju mils körning, har vi kvar 36 procent.

Resan tillbaka till Nice går på lika slingriga vägar, men nu är det utför. Det gäller att utnyttja bromsenergin när elmotorn laddar tillbaka till batteriet. Den vanliga bromsen blir då överflödig. Som mest kommer vi upp till 46 procent.

Under de sista tre milen på motorvägen in mot Nice minskar batteriets kapacitet till 35 procent. Vi har kört 145 kilometer och kvar finns cirka 7 mils räckvidd.

Men det ska tilläggas att vi verkligen ansträngde oss för att minimera elförbrukningen. Vi försökte lägga oss nära framförvarande fordon och undvek inbromsningar.

Jag har pratat med flera nöjda Leaf-ägare. De pratar gärna positivt, enligt Nissan rekommenderar 96 procent av ägarna bilen till sina vänner.

Första gången jag körde en elbil var för fem år sedan då Peugeot presenterade sin lilla iOn. Det var inte mycket till komfort, som att kliva in i en konservburk och en räckvidd på högst sex mil. En usel väghållning, som att köra omkring i en eltruck.

Det har hänt mycket sedan dess. VW, BMW och även Renault bygger nu riktigt trevliga bilar i storleksklassen Golf.

Jag gillar Leaf som har bra med plats och faktiskt ett bagage där det går att lasta in några väskar. Kvalitén känns helt okej.

Det snabbt växande It-teknologin öppnar också en ny värld. Leaf går att förvärma, enkelt kontrollera laddstatusen och med funktionen NissanConnect EV finns en karta med laddstationer. En digital radiomottagare ökar lyssnarupplevelsen.

Batteriet ligger helt platt mellan elmotorn fram och bakaxeln vilket ger hyfsade vägegenskaper, trots att batteriet väger 200 kg, landar Leaf på endast 1570 kilo i tjänstevikt

Med snabbladdaren laddas den till 30 procent på 30 minuter. Men elbilsägaren måste ordna med ett eluttag hemma med 16 ampere och helst även ett eluttag på jobbet för att den ska fungera utan risk för driftstörningar året om.

Med supermiljöpremien på 40 000 kronor inräknad landar prislappen på 348 990 kronor i den lyxigaste versionen. Det går också att hyra batteriet (ca 1000 kr beroende på körsträcka). Då blir priset 298 000 kronor. Gamla modellen har gått att privatleasa för 3000 kronor i månaden (1500 mil) och ett liknande upplägg kan bli aktuellt även för den nya modellen.

– Vi har stora förväntningar i Sverige. Sedan april har vi sålt 500 Leaf och räknar nu med en fördubbling med förlängd räckvidd, säger Pierre Pouret, chef Nissan Nordic som omfattar Norden och de baltiska länderna.

Mer läsning

Annons