Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya Avensis ska locka företagskunderna

/
  • Nya Avensis har fått ny front, snyggare inredning och snålare motorer.
  • Bakpartiet har fått en kromlist och lamporna har led-ljusteknik,
  • Bagaget i kombin lastar 543 liter, fullt jämförbar med de bästa i klassen.
  • Den lilla dieseln på 1,6 liter och 112 hk har Toyota köpt av BMW. Under vår testkörning drog den ganska precis en halv liter per mil.
  • Nya Avensis har mer premiumkänsla. Det innebär mindre plast och mjukare inredningsdetaljer i dörrsidor och instrumentpanel.

Toyota Avensis älskas av sina ägare. Nu vill den japanska biljätten också vara med och kriga om företagskunderna i tuffa D-segmentet.
Men någon större oro behöver inte konkurrenterna Volkswagen och Volvo känna.

Annons

Avensis förknippas med låga servicekostnader. Den bild Toyota också vill ge är hög kundlojalitet och få besök i verkstan.

Det sportiga och körglada har kommit i andra hand. Det luktar PRO-varning lång väg... Avensisägaren är nämligen från 55 år och uppåt.

Första modellen kom -97. Den fick en genomgripande översyn -03 och hängde med i sex långa år.

Nuvarande utseende presenterades 2009. På avstånd är nya Avensis egentligen en facelift.

Men Toyotas ledning förklarar senare under middagen att de har lagt ner tre gånger mer pengar jämfört med en traditionell facelift.

– Kalla den en ny bil, förklarar projektledaren Ahmat Karaman.

Men jag köper inte den förklaringen. Karossen är ju densamma som gamla modellen, med några små förändringar i nosen (nya fronten förlänger den 4 centimeter) och baken som har fått en kromlist.

Det nya är översynen av interiören. Nytt materialval och mer premiumkänsla (mindre plast).

Och ökad komfort, lovar Toyota som pekar på de förbättrade stolarna och att det är mindre vägljud i kupén.

Toyota gör en stor affär av sin autobroms. Med kamera och laser fungerar den upp till 80 km/tim (bäst i klassen). Men bara mot framförvarande fordon och inte mot oskyddade trafikanter.

Det är i grunden gammal teknik som konkurrenterna har haft i några år. Så det känns ändå som gammal skåpmat.

Förklaringen är typisk japansk.

– Vi låter konkurrenterna använda tekniken. När den fungerar till hundra procent använder vi den, förklarar Ahmat Karaman med ett finurligt leeende,..

Men Avensis är i grunden en europeisk bil. Den är ritad av designavdelningen i Nice, har utvecklats i deras europabas i Bryssel och byggs i Burnaston, England

Testbilarna står uppradade utanför flygplatsen i Genève. Första körpasset mäter 16 mil, till skidorten Verbier, öster om Genevesjön.

Vi väljer den modell som ska locka företagskunderna. Under huven sitter en fyrcylindrig 1,6 liters dieselmotor (112 hk) från BMW (finns i deras 1-serie). Toyota behövde snabbt en ny dieselmotor som kan konkurrera med européerna.

I grunden är det en gammal motor som har finputsats, den släpper nu ut 108 gram klodioxid. Men tyvärr finns den bara i kombination med manuell 6-växlad låda.

Med businesspaketet, den stora navigatorn tillsammans med mulitmediasystemet Toyota Touch 2 hamnar priset på ganska precis 300 000 kronor.

Det ska jämföras med konkurrenten Volkswagen Passat. Deras framhjulsdrivna version med manuell växellåda som jag nyligen körde har nästan samma prislapp. Men Passat har en 190 hästars tvålitersdiesel med 106 gram i CO2-utsläpp.

– Vi tittar inte så mycket på konkurrenterna. Vårt argument är att bilen inte ska krångla. Det är vår utmaning att förklara när vi ska ta diskussionen med företagskunderna, säger Bengt Dahlström, PR-chef hos Toyota i Sverige,

Vi kommer ut på motorvägen. Det är inga problem att hänga med i tempot. Men det behövs en nedväxling till femman när vi kör om en lastbil.

På slingriga bergsvägar tappar den lätt orken. Det blir ettan och tvåans växlar när det brantar till upp mot hotellet.

Vi letar efter en bra fotoplats och jag tappar koncentrationen när en bil snabbt bromsar i in framför mig.

Autobromsen räddade mig den här gången, tack Toyota!

Dags för byte av förare. Jag slår i mitt huvud i takstolpen (jag mäter 187 cm) och irriteras över att passagerarstolen inte går att sänka. Det var ju inget problem när jag körde Passaten.

Toyota i Sverige räknar med att sälja 99 procent av kombimodellen, trots att den snygga sedanen borde locka en bredare publik. Sverige är ett kombiland och det är svårt att ändra på.

På företagssidan står hoppet till 1,6 liters dieseln (finns också 2 lit diesel på 143 hk). Privatkunderna väntas välja 1,8 litersmotorn på 147 hk. Det finns också en 2-liter bensin på 152 hk, men endast i kombination med den kritiserade automatiska CVT-lådan. Varför Toyota har kvar den är en gåta. Någon "raketmotor" på över 200 hk passar inte in i deras filosofi.

Jag gör inte tummen helt ned för nya Avensis. Det finns ljusglimtar, exempelvis väghållningen och att det har blivit tystare i kupén. Det är också mer premiumkänsla.

Men efter tvådagars körning konstaterar jag att Toyotas flaggskepp Avensis är chanslös i körglädje jämfört med VW:s flaggskepp.

Återstår att se om argument som kundnöjdhet (lojalitet) räcker ytterligare en gång. Toyota är ju bra på det.

Mer läsning

Annons