Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cactus sticker ut

/
  • Citroën Cactus sticker ut och det var ingen slump att den fick sitt namn.
  • Den klarar en välriktad spark. Det skyddande gummimaterialet på kofångare och dörrar kallas Airbumps.
  • Den diskreta placeringen av instrumentpanelen ger mer utrymme i framsätet. Reglagen är samlade på en 7-tums pekskärm.
  • Dörrhandtaget har ersatts av en rem. En designgrej som också sparar vikt,
  • Cactus har fyra dörrar. De bakre sidorutorna saknar elhissar och öppnas med ett tryck. Det sparar en del vikt.

Citroën Cactus är en av årets mest spännande bilnyheter. En bil som verkligen sticker ut och som sätter en helt ny standard. Och som tål en välriktad spark!
Så häng med till Amsterdam där Citroëns grundare André Citroën har sina rötter.

Annons

Lite historia först: André-Gustave Citroën var son till Levie Citroën, en judisk-nederländsk juvelerare från Amsterdam.

André blev teknisk officer i den franska armén. Han skapade en speciell kuggtyp som gav säkrare kugghjul. Kugghjulstypen kallas pilkugg och är vinkelskurna på ett sätt som gör dem självcentrerande och samtidigt tystgående. Uppfinningen blev sedan logotypen för Citroën.

Det franska märket har alltid gjort sig kända för sina originella tekniska lösningar. Modellen DS (Paddan) var långt före sin tid redan på 1950-talet, med futuristisk design och exceptionellt modern teknik.

Men på senare år har det varit lite sparsamt med den varan. Märket har blivit ett av många, utan att riktigt sticka ut, därmed försvann också den speciella charmen.

Testbilarna står uppradade och dagens körrutt blir en tiomilsslinga utanför Amsterdam, längs kanaler där vi trängs med horder av cykelturister.

Jag såg Citroën C4 Cactus på Geneve bilsalong i våras och blev charmade av den. Citroën gör nu en kursändring, en strategi som vi kommer att få se mer av i framtiden. Cactus är en bil som ska vara billig att äga, ha bra komfort, lite bränsleförbrukning, en utmejslad design och nya tekniska lösningar.

– Nu är vi tillbaka till Citroëns DNA, säger en av Citroëns ingenjörer.

Ett exempel: Den knallröda testbilen har mjuka svarta gummiytor med ett helt nytt material som utvecklats av en österrikisk underleverantör. Det kallas "Airbumps" och ska klara av påkörningar upp till 5 km/tim.

Vi testar med en välriktad spark på bakre kofångaren. Inte en skråma, enligt Citroën ska den också klara parkeringsskador.

Citroën delar upp sina bilar i två klasser. C-modellerna dit Cactus ingår ska vara enklare medan DS-serien är mer exklusiv.

Vi kan snabbt konstatera att Cactus är enkel bil i en jämförelse med den vanliga C4. Tekniskt är den mer lik den mindre C3. Instrumenteringen är nu helt digitial och alla reglage är samlade på en 7-tums pekskärm. Det är en teknik som bland annat Volvo kommer att använda i den kommande modellen XC90. De vill gärna skryta med det men faktum är att Citroën är först med den.

Men enkelheten har sitt pris. Ratten är bara justerbar i höjdled och baksätet är inte delbart och det saknas ett ventilationsutsläpp på passagerarsidan. Rutorna bak har sidoöppning och det saknas innerhandtag i dörrarna, där sitter det läderremmar i stället! Kurvhandtag saknas också.

Elhissar och annan teknik innebär mer vikt som i sin tur resulterar i högre bränsleförbrukning. Jämfört med vanliga C4 väger Cactus cirka 200 kilo mindre. Förutom att man har prutat på teknik har man valt lättare material i karossen, lättare fönster och mer plastdetaljer.

Kupén är luftig . Det är inga problem att hitta en bra sittkomfort. Men panoramataket begränsar takhöjden i baksätet för längre passagerare.

Jag styr ut från centrum i Amsterdam i testbilen med PSA:s nya lilla trecylindriga bensinturbomotor på 110 hk (105 gram CO2) och med endast knappt en halvliter i bränsleförbrukning. Jag körde den i våras i 140-hk-versionen, då i Peugeot 308 och blev mycket imponerad av kraften i motorn. 110-hästaren har inte samma virdmoment, men det är ändå fullt tillräckligt för att hänga med i den intensiva motorvägstrafiken i Holland,

Det finns också en 82-hästare utan turbo samt en diesel på 92 hk. Svenska Citroën har stora förhoppningar på 110-hästaren som kostar 187 900 kronor. Men även 82-hästaren för 140 000 kronor borde bli konkurrenskraftig

Målgruppen är yngre personer, även familjer som gillar design. Den något högre markfrigången jämfört vanliga C4 gör att det är enkelt att kliva in och ur vilket även borde attrahera gruppen äldre bilförare.

Citroën satsar på privatleasing. Från cirka 2000 kronor i månaden inkluderat fri service och försäkring kan man leasa en Cactus under tre år.

Det ska bli spännande att se om Citroën lyckas med sin Cactus. Förutsättningar finns för en succé om bilkunderna vågar bli bitna av den fräcka fransosen.

Mer läsning

Annons