Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mikael Jonsson var snabbast i Helsinge Drag Challenge – trots tekniktrubbel

Liten tuva kan ju som bekant stjälpa ett stort lass och i Mikael Jonssons fall rörde det sig om en fyra millimeters skruv – varvid gasvajern brast. – Fick laga provisoriskt, men det funkade tack och lov och räckte till och med till seger, myste Sundsvallskillen.

Annons

Ett 50-tal deltagare kom till start i den första av tre deltävlingar i Helsinge Drag Challenge vid Flygstaden, Söderhamn. Vädermässiga förutsättningar var sol, 14 plusgrader – och inte en droppe regn (det sistnämnda nog så viktigt i den här sporten).

I Bracket går det ut på att vara reaktionssnabb samt köra sånära en förutbestämd tid som möjligt. Men kör man för fort blir man diskad – eller ”utbrejkad” på fikonspråk.

I förmiddagens kval var Mikael Jonsson den bästa. Han följdes närmast av Stefan Jansson, Gävle, samt Lars Westerberg från Bjuråker.

Finalpasset, elimineringen, avgjordes på eftermiddagen och även här var Jonsson den vassaste. I finalen besegrades Westerberg.

– Det har blivit ett antal segerpokaler genom åren. Arrangören kanske börjar bli lite less på mig, skämtade segerherren efteråt.

Mikael Jonsson vann Bracketklassen – trots en hoplappad gasvajer.

I 25 år har han kört, inklusive ett uppehåll. Hela tiden har han tävlat i Bracket, där bilarna inte nödvändigtvis behöver vara trimmade till bristningsgränsen. Hans Chevrolet Monza -75 tuffar normalt som tåget – men inte riktigt så den här gången.

– Gasvajern brast i den första kvalrepan. Och någon i reserv hade jag förstås inte med mig.

Det fick istället bli en reparation i bästa Kajsa Warg-anda. Och en nervös Mikael Jonsson kunde fortsätta tävlingen.

– Ja, det är så klart att det blev lite pirrigt, väntade hela tiden på att lagningen skulle paja. Men dessbättre så höll vajern ihop, förklarar Mikael.

En Ford Angelia från tidigt 50-tal med en trimmad V8-motor räckte till seger för Pär Lidén i klassen ET 5,40 Fast.

I den snabbaste klassen, ET 5,40 Fast, kunde Pär Lidén från Sandviken ta hem spelet. Pär vann finalen före Lasse Söderlund, Järvsö.

Tomas Hägg från Kramfors är en rutinerad förare inom dragracingen. I sin Chevrolet Corvette vann nu Tomas finalen i ET 6,50 Heavyföre John Claussen, Bergby, rattande en Volvo 142 med stor V8-motor monterad under huven.

Stock/Super-Stock blev en munsbit för Leif Lindman, Arnäsvall. Hemmasonen Thomas Strand fick sträcka vapen i finalen.

Jennifer Östergren (till höger) vann Junior Dragster före Pontus Garefelt.

Jennifer Östergren från Kilafors är en av de snabbaste i landet i Junior Dragster. Inte överraskande så vann hon klassen, där Pontus Garefelt, Sundsbruk, blev runner-up (tvåa).

Det kördes även två klasser för motorcyklar. Super Gas Bikevanns av Mikael Ölén, Timrå, före Andreas Ramkvist, Forsa. I Super X-Bike segrade Thomas Pettersson, Söderhamn. Nichlas Sverin från Färila slutade tvåa.

Kurt Eliasson

Uffe Lundgren från Norrala bjöd publiken på en rejäl burn-out. Dessvärre gick något sönder och han fick åka

RESULTAT

SÖDERHAMN: Dragracing, Helsinge Drag Challenge 1

Bracket

1) Mikael Jonsson, Sundsvall, 2) Lars Westerberg,Bjuråker.

ET 5,40 Fast

1) Pär Lidén, Sandviken, 2) Lasse Söderlund,Järvsö.

ET 6,50 Heavy

1) Tomas Hägg, Kramfors, 2) John Claussen, Bergby.

ET 7,10 Sportsman

1) Patrik Svensson, Sundsvall, 2) Stefan Wiström,Söderhamn.

Junior Dragster

1) Jennifer Östergren, Kilafors, 2) PontusGarefelt, Sundsbruk.

Stock/Super Stock

1) Leif Lindman, Arnäsvall, 2) Thomas Strand,Söderhamn.

Super Gas Bike

1) Mikael Ölén, Timrå, 2) Andreas Ramkvist, Forsa.

Super X Bike

1) Thomas Pettersson, Söderhamn, 2) Nichlas Servin,Färila.

Stock/Super-Stock  bjuder ofta på framhjulslyft – helt i publikens smak.

Mer läsning

Annons