Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett garage fyllt av kärlek

/
  • I det stora garaget i Söråker står fyra fordon med olika karaktär. Cillas gröna Volvo 940 och hennes Volvo Valp. Jeep Toms amfibiska bandvagn och bakom den står skelettet av en Willys Jeep från 1945.
  • Cillas Volvo Valp användes flitigt under 1960- och 70-talen. Nu kör hon med den i terrängen och bilen är även registrerad för att ha passagerare där bak.
  • Ingen behöver undra vem som äger den här Hummern.
  • Hummern – en dröm som Jeep Tom har förverkligat.
  • Grönt är skönt och en förverkligad dröm för Cilla Skoglund.
  • Jeep Tom i sitt rätta element – i garaget.
  • Jeep Tom förvandlar rost till nytt.
  • Jeep Tom ser bara möjligheter. Dessa delar ska bli som nya.
  • Bara lite småfix återstår innan Cilla kan ut och köra på vägarna.
  • Det är ordning och reda i garaget.
  • Cilla Skoglund är inte rädd för att ta plats. När hon har en dröm ger hon järnet för att uppfylla den.
  • Det brukar bli några roadtrips varje sommar på mc.
  • Nya handtag på Cillas Volvo 940.
  • Jobbet med den amfibiska bandvagnen pågår.
  • Jeep Tom fick sitt smeknamn när han vid 15 års ålder skaffade sitt första fordon som råkade vara just en gammal Jeep.
  • Med lite kärlek blir en Willys Jeep från 1945 som ny.

På pappret var det redan klart. De var båda lastbilschaffissar, hemvärnssoldater och älskade motorer. Visst skulle de också älska varandra?

Annons

Det trodde några gemensamma kompisar och det visade sig att de hade rätt. Cilla Skoglund och Tom Nilsson Hedlund som kallas Jeep Tom träffades första gången på en motorträff för tre år sedan och strax därefter blev de kära. För drygt ett år sedan tog Cilla sitt pick och pack och lämnade Jönköping. Nu har de samma arbetsgivare och garaget är deras första gemensamma hem, för än så länge är de särbos.

– Vi jobbar på, snackar och köper med oss lite godis från macken. Poppar musik och skruvar lite. Jäklas det lite så hjälps vi åt, säger Jeep Tom.

Det är måndag kväll och som många andra kvällar kommer Cilla och Jeep Tom direkt till garaget efter jobbet. De käkar en enklare middag och drar igång musiken och ägnar sig sedan åt det som de brinner mest för i livet – sina motorer. Deras intressen är olika. Han brinner för militärhistoriska fordon och hon för sportigare och modernare fordon.

– Vi är oftast här efter jobbet och spenderar mer än halva fritiden här, säger Cilla.

Det finns inget blygsamt med Cillas Volvo 940. Drömmen att äga en grön bil kom när hon såg The fast and the furious för cirka tio år sedan.

– Den syns och jag tycker om att synas och höras – annars finns man inte. Man lever bara en gång och då finns det inte utrymme att bry sig om vad andra säger.

För några år sedan köpte hon en Volvo 940 av 1995 års modell, som är den sista bakhjulsdrivna Volvomodellen. Nu har hon gjort den precis som hon vill ha den och använt de delar hon tycker om – inte det som andra tycker. Kjolpaketet är unikt och displayen på instrumentpanelen kommer snart att lysa lila.

– Jag går på min känsla. Det här är min pärla, jag har lagt ner mycket blod, svett och tårar i den och äntligen är den snart färdig.

Techno trance fångar och förstärker den där rätta känslan när Cilla kör sin 940. Där finns frihetskänslan och glädjen och allt som är hennes drivkraft.

I garaget står också hennes Volvo Valp som användes flitigt under 1960- och 70-talen. Cigarettuttag och mugghållare är monterade och hon har sytt nya dynor och fått den igenom besiktningen.

De jobbar båda för Ragn-Sells. Jeep Tom transporterar farligt avfall och Cilla kör många olika bilar och har olika uppdrag varje vecka. Hon har tidigare mött en del fördomar mot kvinnor inom åkeribranschen, men de minskar allt eftersom fler kvinnor söker sig till yrket.

– Nu vet de flesta vem jag är. Innan folk visste vem jag var, så var jag Jeep Tom's flickvän. Nu är jag Cilla – och folk vet inte vem Tom är, säger hon och skrattar.

Jeep Tom fick sitt smeknamn när han vid 15 års ålder skaffade sitt första fordon som råkade vara just en gammal Jeep. Han brinner för att rädda gamla militärfordon och bevara dem till eftervärlden. Hans intresse är rätt litet i Sverige, ute i Europa är det betydligt fler som håller på.

– Det roligaste är att hitta något objekt i skogen som egentligen är bortom räddning och sen kunna göra något av det. Förra midsommaraftonen bärgade vi en Studebaker bandvagn som legat fyrtio år i skogen.

Jeep Tom är ett välkänt namn på nätet, han har en egen Facebooksida och en Youtubekanal. Han får många tips om objekt och reservdelar. Att renovera militärhistoriska fordon är både kostsamt och klurigt. Originaldelarna är dyra men tack vara sitt nätverk verkar det mesta lösa sig. Han drivs av lusten att arbeta och komma förbi svårigheter och att förvandla skrot till något annat.

– Många tycker att det är skrot jag drar hem och visst blir det en del plåtjobb. Den enes skrot är den andres guld, säger Jeep Tom.

Båda är aktiva inom Nationella skyddsstyrkorna (gamla hemvärnet). Cilla är bilkårist och fordonsförare på insatskompaniet och Jeep Tom är bandvagnsförare. Intresset går hand i hand – precis som Cilla och Jeep Tom.

Cilla har också tagit snöskoterkort och köpt snöskoter. De har varsin motorcykel. De kör i terrängen, Cilla med sin Volvo Valp och Jeep Tom med sin Hummer – eller bandvagn.

I sommar väntar några motorträffar på hemmaplan, Elmia och eventuellt någon militärträff i Europa.

– Det är alltid kul att träffa äldre som pratar om sina gamla lumparminnen med mig, säger Jeep Tom.

Garaget är fullt av fordon och på gården hemma i Laggarberg finns desto fler men drömmarna tar inte slut för det. Jeep Tom vill ha en stridsvagn och en helikopter. Cilla drömmer om en Lamborghini. Inom fem år räknar hon med att äga en.

Mer läsning