Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Opel cabbar ner i premiumklassen

/
  • Opel Cascada är en mix av Astramodellen och den större Insignia. Trevlig att köra, tycker Ola Thelberg efter en roadtrip till södra Sverige.
  • Det tar 17 sekunder att öppna den elhydrauliskt manövrerade suffletten som också kan fjärrstyras via nyckeln.
  • Opel Cascada är en rymlig cabriolet med plats för fyra fullvuxna personer som kan användas året runt,
  • Det är gott om plats och läderstolarna förhöjer premiumkänslan,
  • Bensinmotorn på 1,6 liter levererar 170 hästkrafter. Den har en lugn karaktär och det harmoniserar bra med en cabriolet.
  • Bagageutrymmet kan lasta 350 liter med taket uppe, tre mindre väskor får plats.

Funderar du på att skaffa en cabriolet? Då är väl en Opel inte den första tanken. Men, oj så fel man kan ha!
Vi testkörde Opel Cascada, en cabriolet som faktiskt kan utmana statuscabbarna i klassen, Audi A5 och BMW 3-serie.
Och en bil som faktiskt fungerar som en åretruntbil om man vill ta risken att få den nersmetad med salt en slaskig vinter.

Annons

Men det troliga är att den kommer till användning bara under sommarhalvåret.

Jag märker snabbt att det här är en stor bil. Det är inga problem att klämma in fyra vuxna personer. Vi var tre vuxna som gjorde en roadtrip ner till södra Sverige tur och retur. Det var hur bekvämt som helst och förvånansvärt lite vägljud in i kupén och lite gnäll över att det var trångt.

Utseendet väckte en del uppmärksamhet.

Kommentarer typ; – Snygg cabb, är det en Opel, det kan väl inte stämma!

Men tittar man lite närmare så ser man snabbt Opels DNA. Framifrån är den lik modellen Astra och från sidan och en titt på de bakre linjerna så påminner den om den större Insignia.

Tygtakslösningarna har blivit allt mer sofistikerade. Opel har tagit en hel del teknik från Saab 9-3 cabriolet. Tekniken i cabrioleten är densamma, även de yttre måtten, Takkonstruktionen går att stänga och öppna i farter upp till 50 km/tim. Det tar 17 sekunder, enligt Opel. Den elhydrauliskt manövrerade suffletten kan också fjärrstyras via nyckeln.

Nackdelen med en tredörrars bil är att det i början kan bli lite ovant att pressa sig ned i det låga baksätet. Dörrarna har längre öppning och det gäller att se upp när man parkerar så att de inte slår i bilen bredvid.

Testbilen har sportchassie som är standard för bilarna som tas in till Sverige. Det innebär också en lägre markfrigång (10 centimeter) och med mina 187 centimeter är det lite bökigt att komma på plats, till en början ska tilläggas. Små robotarmar sträcker fram bältena till framstolarna. Väl på plats är det inga problem att hitta en bra sittställning.

Hur är den då att köra? Den är härlig bil att glida fram i. Fjädringen uppför sig lugnt och bekvämt. Jag upplever att den känns ordentligt vridstyv.

Bilen är heller inte helt opraktisk. Vi fick plats med tre mindre cabinväskor i bagaget som rymmer 350 liter med taket uppe. Nedcabbat försvinner cirka 100 liter i utrymme.

Nackdelen med en cabriolet är att bakomsikten blir begränsad, man får ha mer koll på backspeglarna och backkameran kommer till bra användning när man backar.

Med cabben nere uppstår snabbt ljuva känslor. Man hör fågelkvitter och känner doften av blommor, i låga farter ska tilläggas. Giller man uppmärksamhet så fyller en cabriolet den kvoten med besked, det märkte jag snabbt under veckan med Cascadan.

Under huven sitter GM:s hyllade 1,6 liters bensinmotor på 170 hästkrafter med turbo och direktinsprutning. En 6-växlad manuell växellåda ser till att kraften fördelas ut i framhjulen (18-tumshjul är standard). Men något riktigt klipp finns det inte i motorn. Den har en lugn karaktär och det harmoniserar bra med en cabriolet.

Instrumenteringen är densamma som i Astran, så där lagom tråkig utan att sticka ut.

I blandad körning drar den 0,63 liter per mil, enligt Opel. Men det nådde vi aldrig. På landsvägen pendlade den kring 0,6 liter/mil, ändå en bra siffra för en bensinbil med passagerare.

Innan Cascada fanns det ingen fyrsitsig cabriolet i premiumklassen med den här storleken på baksätet. Det är ett av Opels säljargument. Men vem köper en cabriolet av den anledningen?

Mer läsning

Annons