Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så filmar du dina skoteräventyr

/
  • Go Pro-kamerorna finns i många olika varianter och med flera olika tillbehör. Tony Bromans tips är att kolla upp vilken kamera som passar dina behov bäst.
  • – Vi har en enklare variant av quadrokopter som man kan köpa för runt 4 000 kr utan kamera och radiosändare. Totalt är man uppe i en 10 000 kronor innan den ser ut så här, säger Tony Broman.
  • Just SideHillers quadrokopter har en kom hem-funktion som innebär att den kan landa på samma ställe som den startade ifrån, eller om du börjar förlora den ur sikte.
  • Go Pro-kameran sitter under själva Quadrokoptern. Den här kan gå 45 meter upp i luften och flygtiden är 8 minuter.
  • Nästan alla förare i SideHillers har en kamera på sina hjälmar.
  • SideHillers använder en Contourkamera HD, en vanlig sportkamera som kostar mellan 3 000 och 4 000 kronor. Kameran sitter i ett kamerafäste som är fastklistrad på hjälmen. Själva fästet i kameran är lätt att knäppa lös och allt sitter fast i kardborre som gör att den faller av om den skulle fastna i ett träd eller liknande.
  • Kamerorna kan sättas fast lite var som helst på skotern, här framifrån.
  • Kameran monterad bak på skotern.
  • Magnus Lindblom, Presidenten i SideHillers är den som ofta får den digra uppgiften att redigera allt material.
  • Backpack-kamera. Med hjälp av VVS-rör som byggts ihop till en ställning och lagts i en ryggsäck får andra bilder.
  • Som ett periskop sticker röret upp ur ryggsäcken, längst ut sitter kameran.
  • Stick-kamera. En egen uppfinning är stången som satts på en hjälm med kameran längst ut. Då roterar kameran 360 grader runt föraren.
  • – Det blir roliga filmer av den här varianten och den är hemmagjord. Jag vet inte om det går att köpa en sådan här faktiskt, säger Tony Broman.
  • Kameran på stången är riktad mot skoterförarens ansikte.
  • Tony Broman är vice President i skoterförenignen SideHillers och den som har bäst koll på filmtekniken i gänget.
  • Vy från Quadrokoptern.
  • Bild tagen från kameran längst fram skotern.
  • Om kameran placeras längst bak på skotern ser bilderna ut så här.
  • Foto från kameran på hjälmen.
  • Allt ska dokumenteras. Inget manus krävs, skoterförare som faller av skotern filmas och klipps med i den färdiga filmen och läggs ut på youtube-kanalen.
  • Föraren dokumenteras runt om när kameran på stången, fäst i hjälmen snurrar.
  • Med hjälp av rätt utrustning kan du själv filma dina skoterturer i vinter.

Det har blivit allt populärare att filma sig själv och sin omgivning när man utövar sin fritidssysselsättning eller sport. Inte sällan läggs filmerna ut på youtube eller på sociala medier på nätet. SideHillers tipsar om hur du själv kan göra för att filma dina vinteräventyr.

Annons

SideHillers, skoterföreningen i Sundsvall som åker skoter på snedden, har en egen Youtubekanal och har investerat i flera olika slags kameror och utrustning för att föreviga skoterturerna. Tony Broman är vice President I SideHillers, och är också den som har bäst koll på filmtekniken de använder när de är ute och åker i lössnön.

– Vi vill ju ha någonting på somrarna att kolla igenom, sedan är det väldigt roligt att se andras kommentarer om åkningen, om det är bra eller dåligt, säger Tony Broman.

Han tror att en av anledningarna, förutom mer tillgänglig och billigare teknik, är att det är lättare för till exempel duktiga förare inom en sport att få sponsorer när de filmar sig själva och sedan lägger ut det på Youtube.

– Det har blivit en explosion av kameraanvändning i alla extremsporter skulle jag vilja säga. Det är helt enkelt roligt att titta på sig själv när man kör. Då syns det vad som ska förbättras, säger Tony Broman.

SideHillers har köpt både avancerade filmkameror med helikopter, men också byggt utrustning själva. De allra flesta förare har små HD-kameror på sina hjälmar eller skotrar. Sedan har de också byggt armaturer till kameror som sitter på hjälmen eller i en ryggsäck. Den mest spektakulära är väl drönaren, eller quadrokoptern som den heter. En liten radiostyrd helikopter med fyra rotorblad, därav namnet.

Se mer om SideHillers och deras äventyr här:

– Det sitter en Go-Pro kamera frampå själva quadrokoptern som är kopplad till en radiosändare. Den sänder ner till en LCD-skärm. Quadrokoptern är GPS-styrd, vilket gör att den inte vinglar utan är perfekt att filma med, säger Tony Broman.

– Vi filmar med quadrokoptern när det är bra väderförhållanden, när det är soligt, mycket snö och bra terräng, det får inte vara alltför mycket träd i vägen, Vi har den alltid med oss i princip, man vet aldrig när man hittar det där perfekta stället, säger Tony Broman

Hjälm- och skoterkamerorna har nästan alla förare på mest hela tiden.

– Varje förare har en kamera på hjälmen, de räcker en halvdag att köra med. Det blir mycket material för den som klipper filmen sedan, säger Tony Broman. Då missar man istället ingenting, man får med allt.

En annan variant av kamera har SideHillersgänget byggt själva med hjälp av små rör. Rören ligger i en ställning inuti ryggsäcken och en arm sticker upp som ett periskop över skoterföraren med kameran längst upp på ett fäste. Den används för att få kameravinklar uppifrån och ner, så att en del av föraren kommer med på bild.

– Det är samma sorts kamera som vi har på skotern eller hjälmen. Ställningen är ett hemmabygge av vanliga VVS-rör som är popnitade.

– Den är inte riskfri, fastnar du med den så åker du nog av skotern helt enkelt, säger Tony Broman. Eller så går rören av, det har hänt, berättar han.

Ytterligare ett kamerafäste som de byggt själva är armen som snurrar runt sin egen axel på hjälmen. Fästet sitter fast på hjälmen med hjälp av starka kardborrband. Den roterar i 360 grader runt kroppen.

– Det är ingenting du åker runt med en hel dag. Hittar vi ett bra ställe så tar man på hjälmen med armen och filmar då. Armen är väldigt lång så det får inte vara mycket träd där man åker.

Fastnar armen i en gren så ramlar alltihopa av i stället för huvudet. En fördel förstås.

Frågan är om all den här kamerautrustningen är nödvändig.

– Filmerna på åkningen blir annorlunda. Om man bara använder hjälmkamera så blir omgivningarna alldeles platt i den terräng vi åker. Har man olika vinklar så kan man se att det faktiskt lutar ganska mycket i vår linje. Sedan blir det ju roligare att se på, säger Tony Broman.

När man får så mycket material från många olika vinklar och kameror är det viktigt att tänka på längden när filmen ska redigeras.

– Jag tror att man inte ska ha för långa sekvenser, utan kortare. Inte 40 minuter på en framskida som det ofta kan bli utan korta sekvenser för att det ska bli intressant för den som tittar.

Det största problemet är att hitta tiden för att göra allt, åka skoter, filma och redigera.

– Det är 24 timmar på ett dygn men vi skulle behöva 48, ler Tony Broman.

Mer läsning