Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Slingshot – bil eller motorcykel?

/

Polaris Industries och Bombardier Recreational Products (BRP) slåss redan om köparna inom fyrhjulingar och snöskotrar. Nu tar Polaris upp kampen med den trehjuliga Can-Am Spyder från Bombardier.
Nya tvåsitsiga Polaris Slingshot kombinerar enligt tillverkaren de bästa egenskaperna från en bil och en motorcykel.

Annons

Nu finns det även andra tillverkare av öppna roadsterliknande fordon. Bland konkurrenterna återfinns även i viss mån fyrhjuliga KTM X-Bow och kanske i viss mån retro inspirerade Morgan 3-Wheeler.

Bredden av dessa saker är svåra att fånga i bilder, och sättet att nästan sitta på marken är otroligt. Dess 197 centimeters bredd är gjord för att verka som mycket bredare eftersom kroppen bara ligger bara 13 centimeter från marken. Det är bredare än en Corvette C7 med nästan tio centimeter.

Polaris Slingshot drivs av GM:s fyrcylindriga Ecotec på 2,4 liter. Motorn utvecklar vanligtvis 173 hästkrafter, men på snöskotertillverkarnas sätt vill inte Polaris avslöja antalet hästkrafter i nya Slingshot.

Nykomlingens torrvikt är knappt 764 kilo, utan olja eller andra vätskor om man får dra paralleller till snöskotervärlden igen.

Priserna i USA startar på 19 999 dollar. Det blir ungefär 147 700 kronor.

Några svenska priser finns ännu inte angivna. Det är oklart när Polaris Slingshot presenteras i Europa, men Charlotte Wahlstedt på Polaris räknar med att den kommer nästa år.

Mer läsning