Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor olycksrisk när barn kör fyrhjuling: "Är inte lagligt"

/
  • Henrik Olars, Transportstyrelsen.

Att föräldrar köper små fyrhjulingar till sina barn är vanligt, men det är ett farligt och i många fall olagligt nöje.
– Man kan komma upp i höga hastigheter och föraren är väldigt oskyddad, säger Henrik Olars som är presschef på Transportstyrelsen.

Annons

I mars gav Transportstyrelsen ut en informationsbroschyr om fyrhjulingar där de vid upprepade tillfällen avråder från att låta barn köra fyrhjulingar som inte är lekfordon.

Eftersom ett lekfordon högst får gå i 6 km/h och inte får drivas med bensin så är det många av de så kallade barnfyrhjulingarna som inte tillhör den kategorin. Motorkraften i de fordon som är anpassade för små och lätta förare är jämförbar med en EU-moped. Därför krävs det också förarbevis. För större modeller gäller B-körkort eller förarbevis för terränghjuling.

– Många föräldrar resonerar nog att det är okej så länge barnen inte är ute i trafiken, men det är farligt med terrängkörning och i skogen kan man välta och få fordonet över sig. Det är så många olyckor sker, säger Henrik Olars.

Enligt Transportstyrelsens statistik är barn inblandade i 40 procent av de olyckor som sker med fyrhjulingar. En sökning på "fyrhjuling" i databasen STRADA som baseras på uppgifter från polis och sjukvård visar att 68 barn i åldersgruppen 1-14 har skadats i olyckor under en femårsperiod. Utöver det skedde fyra dödsolyckor i samma åldersgrupp.

– Det är ett problem att barn kör fyrhjulingar eftersom det inte är lagligt. Det är ju som en liten motorcykel, säger Henrik Olars.

Per Boström som är platschef på Northbike i Sundsvall säger att det är viktigt att vara tydlig med vad som gäller för fordonen de säljer.

– Det ingår helt klart i säljprocessen att ge fullständig information om förarbevis och vi riktar oss aldrig till barn. Sedan kan vi ju inte stå för hur fyrhjulingarna används när en vuxen person har köpt dem, säger han.

Han är också tydlig med att det är viktigt att köra lagligt.

– Framförs fordonet utanför gällande regler och lagar av barn så gäller ibland inte heller försäkringen. Men det finns såklart lagliga ställen för barn att framföra fordon som till exempel inom inhägnat område eller på tävlingsbana. Det är dock alltid köparens ansvar att ta reda på vilka lagar och regler som gäller för framförande av fordonet, säger han.

Vad som räknas som ett inhägnat område är en ganska vag definitionsfråga och enligt Transportstyrelsens broschyr har såväl villatomter med staket som Arlanda flygplats fått avslag när det har prövats i rätten.

Mer läsning

Annons