Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Motormännen om dyra lackbehandlingar av bilar: "Det finns ingen ekonomi i det"

För den som köper en ny bil brukar erbjudanden om lackbehandling komma som ett brev på posten.
– Bilen har ett fullgott skydd, men man kan se det som en extra försäkring, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännen.

Annons

Lackförsegling, lackbehandling eller lackkonservering? Det finns många namn på de behandlingar som nybilsägare ofta blir erbjudna för att behålla bilens fina lack.

Och det är inte så lätt att skilja behandlingarna åt. Försegling är en enklare behandling medan en konservering sker i flera steg och håller längre.

– Många behandlingar är samma typ, det handlar om att företagen vill utmärka just sin produkt. Men de flesta lägger på ett keramiskt lager eller olika beståndsdelar i vax, säger Carl-Erik Stjernvall.

Han menar att det kan finnas fördelar med att behandla sin nya bil.

– Man kan se det som en extra försäkring som ger bättre möjligheter att hålla lacken i bästa skick. Men bilens lack har redan är ett fullgott skydd och det behövs egentligen inget mer.

Ofta kan man dock se skillnad på bilen, menar han. Behandlingen kan vara det som ger det där lilla extra för lacken.

– En fördel är att man kan slippa tvätta bilen så ofta. Lackskyddet ger möjligtvis mindre smuts på bilen eftersom det täpper till porer.

Den stora nackdelen är priset. Ofta kostar en behandling från 3 000 kronor och uppåt och det finns ingenting att vinna ekonomiskt på att göra en lackbehandling.

– Vi brukar aldrig säga att något är rätt eller fel, man får bedöma själv om man tycker att priset är rimligt. Men man kan till exempel tänka sig att man i stället lägger pengarna på stänkskydd som de flesta bilar saknar eller investera i extraljus som gör körningen bättre.

Även äldre bilar kan lackbehandlas, men utskicken från företagen kommer ofta just till nya bilägare.

– Har man en bruksbil finns det inga skäl att kosta på en behandling.

Är det ett alternativ att vaxa själv?

– Det finns fortfarande beskrivet i manualer för nya bilar hur man vaxar och det kan man göra två gånger per år. Man kan också köra ett dyrare program i biltvätten. Om man lägger på någon hundralapp märker man att bilen blir lättare att hålla ren. Men det är mjuka vaxer som gnuggas bort av väder och vind, säger Carl-Erik Stjernvall.

En anledning till att lackbehandling blivit så vanligt kan vara att nya bilar har en mer porös lack än riktigt gamla bilar. Förr var plåten mer solid, men för att skydda fotgängare vid en krock tillverkas moderna bilar i mjukare material.

– Lacken är mer följsam för att den inte ska spricka. Det är inte samma lackering som förr och det kan vara svårare att putsa upp och få lyster på nya bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Så här säger två av de stora biltillverkarna om lackbehandlingar:

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige:

"Lackförsegling är inte något vi aktivt rekommenderar eftersom våra bilar har ett bra skydd. Men vi motsätter oss det inte heller så länge som det man gör inte påverkar bilen på ett negativt sätt."

Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars:

"En lackskyddsbehandling skyddar lacken mot olika typer av angrepp förorsakade av väder, vind och andra föreningar som tas upp från vägen och garanterar att bilens lack behåller sitt utseende i alla väder. Det bevarar bilens värde. Det blir allt vanligare att våra kunder väljer en lackskyddsbehandling. Lackförsegling däremot tillåter inte Volvo Cars på Volvobilar, en sådan behandling kan snarare tvärtom göra att lacken blir sämre på lång sikt. Alltså väldigt viktig att skilja på dessa båda begrepp och typer av behandlingar"

Läs också:

Efter guldåren – nu tvekar många inför nybilsköpet: "Det skapas en osäkerhet"

Freja, Meja och Thea vill få fler tjejer att åka trial: "Man får väldigt bra balans"

Marcus har motorsporten i blodet – åker till tävlingar i Arvingarnas gamla turnébuss