Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

MUF: En auktoritär lärare vid katedern är vägen framåt för svenska skolan

I Skolverkets mätning förra året var 18,5 procent av eleverna som sökte till gymnasiet i Västernorrland obehöriga. Det är nästan var femte elev som inte når upp till behörighetskraven. Det är helt oacceptabelt i ett så utvecklat land som Sverige, och man borde fråga sig vad det beror på.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Sverige satsar mer på skolan än de flesta andra länder gör, trots det har vi lägre skolresultat än många av dem. Det här är ett bevis på att lösningen på problemet inte är att kasta pengar på det, något politiker ofta och gärna tävlar om. Den som vill satsa mest pengar på skolan vinner skoldebatten, eller?

Problemet i den svenska skolan tror jag handlar om mycket mer än "för lite resurser". Problemen sitter någon annanstans, och för att svenska elever ska lyckas i skolan behöver vi ta tag i dem på allvar.

För Plus-kunder: Lärarkrisen har eskalerat på Minervaskolan – vissa lektioner har varit lärarlösa

Det är tydligt att förändrade pedagogiska metoder har lett till sjunkande resultat. Den svenska pedagogiken är i de flesta fall elevcentrerad, där eleven själv ska ta ansvar för sin egen utbildning. Skolutvecklaren David Didau, och många andra framstående namn inom skolvärlden, menar på att den här typen av pedagogik är fel för eleverna. Svenska elever ska i dag ofta söka fakta på egen hand, vilket inom forskning har visat sig vara en mycket ineffektiv metod då nybörjare har lätt att dra felaktiga slutsatser och missuppfatta saker. Det leder ofta till frustration och att eleven inte lär sig. Det borde i stället vara läraren som undervisar och lär eleverna det de ska kunna. Vi behöver hitta tillbaka till den traditionella katederundervisningen där läraren har en auktoritär roll i klassrummet och styr lektionerna med föreläsningar och traditionella förhör och prov. Forskning har visat att den typen av inlärning är den mest effektiva och att de flesta eleverna lär sig som mest och bäst av den.

Läs också: Timrå har högst behörighet till gymnasiet i länet: "Jätteroligt att äntligen ligga i täten"

Svenska elever och lärare behöver en ny tydlig läroplan med tydliga krav på vad som ska ingå i varje kurs. I dag finns det ett alldeles för stort tolkningsutrymme för lärare inom de olika ämnena. Vad man lär sig i skolan ska inte vara beroende av vart man bor i landet eller vilken skola man går på. Alla elever i Sverige borde lära sig samma saker, och betygsättas på samma villkor, är inte det självklart?

Jag är säker på att anledningen till de sjunkande resultaten inte är att friskolor tar ut vinst på sin verksamhet, vilket skoldebatten i dag främst handlar om. Att det som diskuteras mest är vidare vi ska införa vinsttak eller inte, samtidigt som nästan var femte elev inte är behöriga till gymnasiet tycker jag är pinsamt. För problemet handlar inte om det. Det största problemet i den svenska skolan är att resultaten sjunker och att eleverna lär sig mindre. Därför borde kvalitet och resultat vara debattens fokus, snarare än driftsform och vinsttak.

Svenska elever förtjänar bättre än en oseriös skoldebatt och politiker som blundar för de verkliga problemen. Det är dags för nytt ledarskap och en ny regering som tar skolans problem på allvar.

Isa Forsberg

Vice ordförande MUF Västernorrland

Ordförande MSU Västernorrland

Läs också:

Klass 7b på Ala skola: Vi vill ha mer idrott på schemat – har barn inte rätt att må bra?

Kommunala skolan blev helvetet på jorden

De fristående skolorna bidrar till segregation – så vill jag inte ha det i Sverige i dag

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel