Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MUF: Nationella prov garanterar rättvisa betyg och måste bli fler – inte färre

Artikel 131 av 195
Valet 2018
Visa alla artiklar

Annons

Under slutet av förra året beslutade den rödgröna regeringen att halvera antalet nationella prov med anledning av att elever kände sig stressade och att lärare fick en större arbetsbelastning på grund av dem. Visst kan proven bidra till stress och extra arbete, men lösningen kan inte vara att ta bort de nationella proven eftersom de är den enda garantin för rättssäkerhet inom skolan.

I dag kan det betyg du som elev får variera enormt mycket beroende på vem du är, vilken skola du går på och vilken lärare du har. Så får det inte vara. För att stärka likvärdigheten och se till att elever får de betyg de faktiskt förtjänar är det viktigt att vi har fler nationella prov som rättas centralt.

Betygsinflation och glädjebetyg är verklighet i Sverige i dag. Att elever får högre betyg än de egentligen förtjänar är ett stort samhällsproblem och är otroligt orättvist mot de elever som verkligen anstränger sig för att nå höga resultat.

För att säkerställa en korrekt betygssättning krävs fler nationella prov som inte rättas av elevens egen lärare utan av externa examinatorer som inte har någon relation till eleven. Det är viktigt för att minska lärarnas arbetsbörda men även för att motverka att lärare blir pressade av t ex rektorer, föräldrar eller elever att sätta högre betyg.

Vi kan inte längre se mellan fingrarna på att skolor ger orättvisa betyg, låter vi det fortgå kommer betygens trovärdighet att minska och kunskapen och kompetensen hos svenska ungdomar att sjunka.

För att svenska elever ska få rättvisa betyg som motsvarar deras faktiska kunskap behöver det också ställas krav på att slutbetygen inte får avvika alltför mycket från resultatet på de nationella proven. Skolor vars betygssättning är för avvikande bör granskas och om något felaktigt uppdagas straffas.

Det är grundläggande för att säkerställa att de elever som kommer in på utbildningar vid universitet och högskolor faktiskt besitter den kunskap och kompetens som krävs för att klara av utbildningen. Det är viktigt för de enskilda eleverna men också för samhället i stort.

Vi kan inte längre se mellan fingrarna på att skolor ger orättvisa betyg, låter vi det fortgå kommer betygens trovärdighet att minska och kunskapen och kompetensen hos svenska ungdomar att sjunka.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Under våren såg vi dock hur otroligt många nationella prov stals och läckte ut, vilket är helt oacceptabelt. Rutiner och hantering gällande de här proven måste därför bli striktare och tas på större allvar. De nationella proven måste också i större utsträckning bli digitala, för att minska fusket och förenkla för lärare och skolor.

Fler nationella prov är helt grundläggande för att öka likvärdigheten inom svensk skola. De är de enda proven som rättvist testar svenska elevers egentliga kunskaper, oavsett vilka de är, vilken skola de går på eller vilken lärare de har. De nationella proven måste därför bli fler, inte färre. Det är viktigt för både ungdomars och Sveriges framtid.

Isa Forsberg

Rikskommittéledamot Moderat skolungdom

1:e vice ordförande MUF Västernorrland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons