Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barock folklighet

/

Barockmusik är i grunden folkliga danser från förr, och det är spelmanslåtar också.

Annons

På sin nya skiva har Emma Ahlberg, riksspelman från Sundsvall, och hennes medmusikanter letat fram noterad musik från 1700-talet från Medelpad och Skåne. Och utförandemässigt placerar de dem skickligt på gränsen mellan det man kallar barockmusik och det som fått heta folkmusik, så att det inte råder något tvivel om den nära släktskapen.

I båda traditionerna finns melodiken och ornamenteringsglädjen, men flerstämmigheten, taktfastheten, det välstämda och välintonerade samt fylligheten i arrangemangen för tanken direkt till barockorkestern. En del av styckena skulle mycket väl kunna spelas av en traditionell barockorkester med lite vidare horisonter; det är inte alls svårt att tänka till en rasslande cembalo och ett par oboer eller blockflöjter. Moll spelar båda genrerna gärna i; svänget finns hos båda men här är det energiska och vildsinta inte bortstädat som det ibland är i salongstraditionen. Det är bara välgörande.

Låt vara att de centraleuropeiska giguerna, bouréerna och menuetterna här ofta ersätts av polskan, men "Baron Billsten" är rentav en menuett och en av de låtar som känns helt barockklingande, fint och känsligt spelad också av dessa välskolade musiker. "Annell" inleder som vore det ett stycke kyrkomusik. En så kallad "Pollonesse" (med hänvisning till polonäs) är ett fartvidunder som med fördel borde spelas för dem som inte tror att svensk musik kan vara eldfängd.

Potpurriet av låtar från släkten Lång i Haverö är hetsigt, suggestivt och dramatiskt; "Diger-Jankes vals", vars dödsdömde upphovsman spelade den strax innan bilan föll, är ödesdiger, som om benknotorna redan dansar på platsen. Motsvarigheten till barocksviternas långsamma satser är sällsynta på den här skivan, men i "Storpolska från Liden", spelad på detta sätt, finns en aspirant.

Det är äldre musik med tryck och klös, must och kraft, en breddning av både barock och traditionellt låtspel. Barockorchester Reutlingen, som gästade Stöde Kammarmusikvecka i somras, är nyfiken på svensk barockmusik. Det är inte otroligt att dess ledare Petra Marianowski skulle få en samling nya idéer av denna skiva. Vem vet, kanske skulle man rentav kunna drömma om ett konsertsamarbete?

Annons