Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Musikstund med och av frimurare

Mozart, Haydn och Beethoven var frimurare. Men också i Sverige har kompositörer och skalder varit ordensmedlemmar.

Några av dem ger Sundsvalls frimurare prov på i dag i en musikstund i huset på Köpmangatan.

Carl Michael Bellman. Psalmdiktarna Johan Olof Wallin och Frans Michael Franzén. Prins Gustav, han med "Glad såsom fågeln" och "Studentsången". Erik Gustaf Geijer och Viktor Rydberg.

Alla är kända namn ur svensk kulturhistoria och alla var de frimurare. I år fyller Frimurarna i Sverige 275 år, och en chans att visa lokalerna och ge glimtar ur sin historia tar Sundsvalls frimurare i dag. Då berättar musikdirektör Hans Björklund om ordens musikhistoria och ger prov på den med hjälp av frimurarnas kör och solister.

– Svensk historia, musikhistoria och frimurarhistoria går hand i hand. Det går inte att berätta om den ena utan den andra, säger Hans Björklund.

Han startar på 1700-talet, bland annat med musik ur ett Veni Sancte Spiritus av Francesco Uttini, som kallades till Sverige av drottning Lovisa Ulrika. Stycket sjöngs på kung Adolf Fredriks begravning men har knappt framförts sedan dess. Hans Björklund har originalnoterna från 1700-talet.

Bellman är förstås representerad med en epistel, han som var hovskald hos Gustav III som själv hade planer på att bli den högst uppsatta frimuraren i världen.

Här finns också musik av charmören Edouard De Pey, som sparkades ut ur Sverige av Gustav IV Adolf för sina amörösa eskapader. Och Johan Gottlieb, som skrev operan "Osiris" om frimureriet, som hade premiär tio år före Mozarts "Trollflöjten".

Många av tonsättarna och skalderna har varit kopplade till kungahusen som uppdragskompositörer, musiklärare och operan. Frimureriet var ju en högreståndsföreteelse.

– I gamla tider kunde män av hög börd syssla med två saker: politik och ordensväsendet. Kvinnorna spelade, sjöng och skötte korrespondens. Man umgicks mycket kring sång och musik, säger Hans Björklund.

Men under 1900-talet skrev inte så många kungahyllningar. Från det seklet har Hans Björklund i stället valt kyrkliga kantater av frimurare i Sundsvall.

– Anders Johan Wistrand var kyrkomusiker i Njurunda och Sundsvall. Han startade Godtemplarkören, som nu heter Madrigalkören, och Orkesterföreningen.

– John Hult kom efter honom och hade också hand om Orkesterföreningen. Och Gunnar Lindström skrev en kantat som Hjördis Schymberg var med och uruppförde, säger han.