Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mycket trafik är förödande för folklivet

Replik på "Det är inte svårt att ta sig från hamnen till centrum", ST 15 februari.

Nej ”Vakna”, jag sitter inte på två stolar som du påstår. Möjligen kan man säga en och en halv, eftersom jag numera är deltidspensionär. Men inte ens det är rätt. Jag deltar nämligen inte alls i arbetet med utformningen av före detta E4 genom centrala Sundsvall. Så i den mån jag uttalar mig om vad ”kommunen” anser, så är detta hämtat från den allmänt tillgängliga information som finns.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Däremot försöker jag att sprida en liten smula av de erfarenheter jag har fått efter att ha arbetat som trafikplanerare i över 40 år. Och en av dessa erfarenheter är, att breda gator med mycket trafik har en förödande effekt på folkliv och sociala kontakter. Läs exempelvis ”Liveable Streets” av Donald Appleyard. Att bibehålla dagens fyra körfält och dagens trafik på 22 000 fordon per dygn skulle effektivt skära av den nya bebyggelsen i hamnen från centrum och de butiker som finns där. Gatubredden skulle kanske fungera, om man med farthinder, planteringar och annat minskade trafikmängden och fick ner hastigheterna. Och trafikmängden skulle kunna fungera om man minskar antalet körfält till två. Men att behålla både den stora trafikmängden och den breda gatan skulle göra det mycket svårt för dem som vill korsa till fots eller med cykel.

En annan erfarenhet är att 22 000 fordon per dygn ligger långt under kapacitetsgränsen för två körfält. Svenskt rekord i trafikmängd på två körfält är 42 000 fordon per dygn. Så det finns till och med gott om utrymme för ökad trafik på före detta E4, även om vi minskar antalet körfält från fyra till två. Nu är ju kommunens uttalade mål dock att biltrafiken i Sundsvall ska minska. Visionen i den nyligen antagna översiktsplanen är, att år 2030 ska två tredjedelar av alla resor i Sundsvall ske på ett hållbart sätt (till fots, med cykel eller med buss). I dag är det en tredjedel. Rimligen borde därför trafiken på före detta E4 minska i framtiden, inte öka.

Ett rätt har ”Vakna” i sin insändare. Det är att ett borttagande av gångtunnlarna innebär en försämring för cyklisterna. För att förbättra för de gående, som i Sundsvall är många fler än cyklisterna, kanske det är en försämring som vi är tvungna att acceptera. Och förhoppningsvis kan cyklisterna kompenseras genom förbättringar på andra ställen i trafiknätet.

Björn Abelsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel