Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mystik och känsla strålar från bilderna

Timrå bibliotek, Timrå konstförening: Glöd

Maria-Thérèse Andersson – konstfotografi

Fram till 4 november. Vernissagen i dag kl 12

Redan som elvaåring började bildkonstnären Maria-Thèrése Andersson fotografera i skolan. Först analogt och sedan digitalt. Nästa steg blev att skriva ut bilder på papper, måla på dem och sedan scanna in dem på nytt. Resultatet blir ett motiv i flera skikt, som lever sitt eget liv och blir någonting helt nytt.

Hon har haft en separatutställning i Stockholm 2010 och hennes bilder köptes in för att pryda väggarna i thrillerfilmen The Roommate (2011) med "Gossip girl"-skådisen Leighton Meesters.

Bilderna till utställning Glöd har Maria-Thérèse Andersson skapat de senaste två åren. Den senaste blev klar i natt. Det som på håll kan se ut som ett vanligt fotografi visar sig innehålla mycket mer; i takt med varje steg man tar närmare. Blandtekniken framhäver motiven och kan göra dem svävande. Det rena blir renare genom att ytan där penseln med akryl- eller akvarellfärger dragits fram blir lite ruffig och smutsig. Eller så blir den transparant.

Vad är glöd för Maria-Thèrése Andersson? Det är naturligtvis höstfärgerna på löven och blommor, men också flygande fåglar i Paris, en vandrande katt och olika cirkus-miljöer. Dessutom en dansare som kastar en skugga på flagnade väggar som talar om återuppståndelse. Den bilden gjorde hon som en affischbild till Norrdans föreställning Schakt och Feeding Monsters (2011).

Maria-Thèrése Andersson arbetar mest utifrån färg och form. Bilden av en ensam fågel som stelnat i sina vingslag har hon placerat på en målad blekgul yta som påminner om en da Vinci-målning. Det finns något tidlöst mystiskt över konstverket.

En gammal husfasad med en skylt där det står Le Cancan är intressant i sig, men får en helt annan betydelse och känsla av olika färgskikt i rött. Det är inte statiskt eller en täckt yta. Det ser mer ut som flortunna, röda rosenblad som silar husfasadens verkliga bild. Det känns som ett minne, en hågkomst av något kärt.

En av bilderna är svartvit. Man skådar ner i tulpaners halvt öppna eller öppna blommor. Färgprakten syns inte men de trumpetar ändå ut en palett av nyansrik växtkraft på ett hemlighetsfullt sätt. Övertydlighet eller att högt skrika ut sitt budskap är inte Maria-Thérèse Andersson grej. Det behöver hon inte heller.

Fotnot: Del 2 av utställningen kommer att vara på Maria-Thèrése Anderssons blogg afiori.com