Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är Sundsvallsbyrån som hjälper "Zäta" och de andra NHL-stjärnorna att vårda sina varumärken

/
  • Jan Jutbo, vd på McGarrett, är inte särskilt hockeyintresserad men jobbar med flera av de största hockeystjärnorna.
  • I det senaste samarbetet hjälper McGarrett Detroits Jonathan Ericsson att lansera en svensktillverkad bearnaisesås på den amerikanska marknaden.
  • Jan Jutbo tillsammans med Alexander Steen.

Det började för tolv år sedan med Henrik Zetterberg. I dag hjälper reklambyrån McGarrett namn som Jevgenij Malkin, Alexander Steen, bröderna Sedin och Niklas Kronwall med deras personliga varumärken.
– Vi hjälper spelarna och deras familjer att förverkliga sina framtidsdrömmar, säger vd:n Jan Jutbo.

Annons

NHL-namnen flockas hos kommunikationsbyrån McGarrett i Sundsvall. Flera stora ishockeystjärnor väljer att ta hjälp av Sundsvallsbyrån med varumärkesbyggande i allt från välgörenhetsorganisationer, framtidsprojekt och lansering av produkter

– Eftersom att spelarna har ett pressat schema så kan de själva inte lägga ner den tid som krävs så är spelarnas förtroende och tillit till oss mycket viktigt, säger Jan Jutbo.

Är hockeyspelare duktiga på att vårda sina varumärken?

– När jag åkte över första gången med Henrik så trodde jag, eftersom de har så mycket pengar, att det fanns en färdig organisation runt dem som tar hand om deras PR, egna affärer, press och media. Men de hade nästan ingenting, och har fortfarande väldigt lite hjälp. De fokuserar ju själva på sin karriär så det finns inte mycket tid över till detta.

Läs också: Nytt uppdrag för reklambyrå i Sundsvall

Att jobba med personliga varumärken skiljer sig en del mot att jobba med ett företags varumärke. Här är den personliga kontakten extra viktig.

– När det gäller det personliga varumärket så är det ju personens namn som ska förknippas med varumärket och för oss är det ett extra hedersamt uppdrag som kräver personligt engagemang och mycket hjärta. Det är ju personens framtid som vi hjälper till att bygga, deras försörjning och framtid efter en avslutad karriär, säger Jan Jutbo.

Att ha stora NHL-proffs som kunder har blivit viktigt för Sundsvallsbyrån och Jan är stolt över att en byrå i en mindre stad som Sundsvall får jobba med världsstjärnor på andra sidan Atlanten.

– Jag tror att det är väldigt viktigt för oss, det sätter en kvalitetsstämpel på McGarrett. Det är inte alla som har förmånen att få jobba med den här digniteten av kunder, det ställer höga krav på oss som företag. 

Läs också: Zätas snöbollar nu på hemmaplan

Genom åren har det blivit många resor till USA för Jan. Nu jobbar han för fullt med att skriva en bok om sina upplevelser i den amerikanska hockeyvärlden.

– Den heter "I skuggan av en världsstjärna". Jag började på den för flera år sedan men det tog så lång tid för mig att skriva, så nu har jag tagit hjälp med det, vi hoppas kunna vara färdiga efter sommaren. I stora drag handlar den om hur jag upplever saker i skuggan av de här stora stjärnorna och kontrasterna mellan livet i USA och Sverige.

Att vårda sitt eget varumärke tycker Jan är viktigt och något som många kan bli bättre på. Speciellt för idrottsstjärnor som vill skapa ett liv efter idrottskarriären.

– Alla borde tänka på att vårda sitt personliga varumärke. Det är viktigt att man alltid bygger sitt varumärke med ärlighet. Man ska inte låtsas vara någon som man inte är, säger han.

Läs också: NHL-proffset som vill satsa på Sundsvall

Mer läsning

Annons