Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nederlag för vården

Annons

I Timrå skedde i våras ett övergrepp på ett vårdboende. Trots att det handlade om ett misstänkt brott – ett sexuellt övergrepp - så anmäldes inte ens saken till Polisen. Tala om att gå vilse i etiken. Tala om att svika en utsatt människa.

Hanteringen stannade internt och länsstyrelsens kritik mot socialnämnden i Timrå är hård och välförtjänt. Länsstyrelsen vill ha klargörande för hur kommunen kommer att se till att andan i Lex Sarah verkligen förankras i hela kommunens verksamhet.

Lex Sarah har fått sitt namn efter undersköterskan Sarah Wägnert som arbetade vid ett vårdhem i Solna. Hon larmade om missförhållanden och vanvård. Hon gjorde det offentligt i ett tv-program. Det krävdes mod för att göra en sådan sak, dels att kliva över hierarkierna inom vården och dels att tala om sådant som av arbetskamratkretsen kan upplevas som ett angrepp på dem. Sara Wägnert prisades senare för sin insats och följden blev också att en lag skapades, en lag som handlar om att en anställd inom vården eller omsorgerna som ”får kännedom om ett allvarligt missförhållande [...] genast skall genast anmäla detta till socialnämnden”. En motsvarande lag finns för sjukvården, Lex Maria.

Bara det att det behövs en sådan lag är ett nederlag för den arbetskultur som råder när felgrepp och misstag skyls över. Det kan handla om en överdrivet sluten kåranda, om ointresserade chefer och bristande ledarskap. Det finns också juridiska problem, som att meddelarfriheten inte respekteras eller försvaras.

Samtal om etik och människovärde är en del av lösningen. Alla som verkar inom vården och omsorgen måste förstå vilka som är deras uppdragsgivare.

Det här är en viktig fråga att ta tag i för alla kommuner och landsting. Törs man inte konfrontera verkligheten är det svårt att upprätthålla förtroendet för den egna verksamheten. Det handlar om enskilda fall som i bland kan vara svåra att diskutera offentligt utan att enskilda förhållanden röjs. Men samtidigt är ju all vård och omsorg totalsumman av alla enskilda fall.

Detta har inget med att gör hur det allmänna läget, de enskilda fallen är exempel på när det går fel och av detta måste vi lära och lära nytt.

En sådan process är en bra grund för förbättringsarbete i stort och litet. Och att berätta öppet om fallen, det kan ge vägledning och goda tankar hos alla som kommer i kontakt med vård och omsorg.