Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nedläggning är inte ett alternativ

I Härnösands kommunfullmäktige röstade en ohelig allians av partier längs hela den politiska skalan i måndags nej till att tillsammans med Sundsvall och Timrå ta över Midlanda flygplats.

Att miljöpartister, som inte gillar flygtrafik, och sverigedemokrater, vars vägledande princip på det kommunala planet tycks vara att ge de som styr en "knäpp på näsan", röstar nej är förståeligt. Men att Moderaterna, Folkpartiet, och halva Centerpartiet i Härnösand inte ser värdet av att vara med och bidra till att det ska finnas goda flygförbindelser till och från vårt län, är inget annat än obegripligt.

Det uppskattas att Härnösands socialdemokrater, med Fred Nilsson i spetsen, har lyckats hålla huvudet kallt och fatta rationella beslut också i en situation där det tycks finnas en uppiskad stämning om att ge igen på Sundsvall för Mittuniversitets beslut att avveckla sin verksamhet i Härnösand.

Vad säger egentligen näringslivet i Härnösand om beslutet? Eller är hela residensstaden inne på att, bokstavligen, åka snålskjuts på andra kommuner? För att stänga Midlanda är inte ett alternativ, även om det innebär att Sundsvall och Timrå får driva flygplatsen vidare ensamma. Vilket Sundsvalls kommunalråd Jörgen Berglund (M) och Timrås dito, Ewa Lindstrand (S), tycks vara beredda att göra. Det lär då rimligen bli så att kostnaderna fördelas proportionerligt efter kommunernas storlek.

Men där är vi inte ännu. Först måste det hela tröskas genom fullmäktige igen. De beslut om att ta över Midlanda som fattades i de två Medelpadskommunerna hade nämligen som villkor att alla tre kommunerna var med och bar sin del av bördan.

Att stänga Midlanda lär heller inte stärka Härnösands position i den pågående striden om var länsstyrelsen ska vara placerad. Flygplatsen i Åre/Östersund är en av de flygplatser som av regeringen har pekats ut som strategiskt viktiga och som ska drivas vidare i statlig regi.

Visst kan vi fundera över om inte även övriga flygplatser också fortsättningsvis borde vara en statlig angelägenhet snarare än en kommunal. Det är dock inte en strid som avgörs i Härnösands kommunfullmäktige. Och framförallt: Den striden är redan avgjord. Alternativet till ett kommunalt övertagande av Midlanda är inte att statliga Swedavia driver flygplatsen vidare, utan att den läggs ner. Det borde inte ligga i någons intresse; inte heller Härnösands.