Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nils gick från arbetslös till projektledare i Stockholm – tack vare en bilannons

Nils Jangen i Sundsvall var arbetslös och tvingades sälja sin bil.
Hans hysteriskt roliga annons ledde till över 100 jobberbjudanden, och i dag arbetar Nils som projektledare i Stockholm.
– Hade någon sagt för två år sedan att jag skulle ansvara för miljonaffärer, hade jag aldrig trott på det, säger han.

Annons

Det har gått två år sedan Nils lade ut sin Subaru Justy J10 Trendy till försäljning på Blocket.

Han hade då utan succé sökt 200 jobb, och behövde pengar.

Annonsen ledde inte bara till massor av jobberbjudanden utan spreds som en löpeld över hela världen.

"Bilen är handsmidd i de mörkaste av Japanska industrier av självaste Fuji Heavy Industries, även kallad biltillverkarnas Saruman. 'Designad' av män, med enbart hjälp av svärd och linjal, skapade de den perfekta bilen."

I slutet av annonsen lade Nils till: "Jag tar emot jobberbjudanden då jag är arbetssökande i en stad där framtidsutsikterna är i likhet med Nordkoreas."

Så snart han lagt ut annonsen började mejlen strömma in, och inom loppet av några dagar hade han fått över 100 erbjudanden om jobb.

– Tyvärr fick jag inga erbjudanden i Sundsvall där jag har min sambo – antagligen på grund av Nordkorea-referensen, tror Nils.

Han flyttade ner till Stockholm och jobbade under en tid på en motortidning, men fick därefter via ett bemanningsföretag arbete som säljare och alltiallo på IP Only, ett företag som arbetar med kommunikationsinfrastruktur.

Men Nils är ambitiös och har stigit i graderna rejält.

– Ja, det kan man väl säga. Numera är jag projektledare, och delvis ansvarig för personalfrågor. Just nu är jag precis i övergången att lämna bemanningsföretaget och bli anställd av IP Only.

Vad jobbar IP Only med?

– Vi sysslar med fiberuppbyggnad, och bygger fibernät runt om i Stockholm.

Nu har den värsta hysterin efter annonsen gett sig, men under ett års tid blev Nils överöst med mejl och telefonsamtal – från hela världen.

– Annonsen översattes till flera olika språk och spreds bland annat i USA, Kina, Indonesien, Korea och Kanada. BBC hade ett inslag om den, och en författare hörde av sig och ville använda den i en bok om marknadsföring, berättar Nils.

Han kontaktades av lärare från universitet och gymnasier som berättade att de brukade ta upp hans annons som ett exempel på bra marknadsföring.

– Jag blev dessutom tillfrågad om jag ville föreläsa, bland annat på Arbetsförmedlingen.

Nils hade aldrig i sin vildaste fantasi kunnat ana vilket eko annonsen skulle ge.

– Och hade någon sagt för två år sedan att jag skulle ansvara för miljonaffärer hade jag aldrig trott på det, säger han.

Egentligen är han utbildad inom turismområdet.

– Jag är destinationsutvecklare, och det hade varit jättekul att arbeta med det, men tyvärr är det mycket snack och lite verkstad i kommunerna när det gäller turismen. Om de någon gång anställer personal handlar det till 95 procent om internrekryteringar.

Trots att hans nuvarande jobb inte matchar hans utbildning, trivs Nils jättebra.

– Ett råd till andra arbetssökande kan vara att inte stirra sig blind på sin utbildning, utan titta på vilka andra kompetenser man har. Om man bara visar framfötterna kan man komma långt.

Förresten, hur gick det med bilen då?

– Jo, den blev såld. Nu för tiden kör jag en tråkig Golf, säger Nils.