Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Njurundachauffören om skräckfärden då lastbilen välte: "Det värsta jag varit med om"

Tommy Ekman från Njurunda har varit yrkeschaufför i snart 20 år.
Värsta skräckfärden hittills fick han vara med om på torsdagsmorgonen.
– Jag bad en bön för att det skulle sluta lyckligt, säger han efter trafikolyckan på väg 348.

Annons

Klockan var 03.15 på torsdagsmorgonen när Tommy Ekman, rutinerad chaufför på Nylanders Åkeri i Njurunda, hoppade in i bilen för att transportera livsmedel till Örnsköldsvik.

Första stoppet var planerat att äga rum vid Ica i Bredbyn.

Men så långt hann inte Tommy Ekman den här gången.

När han kom till den så kallade Galakurvan, en dryg mil från E4 på väg 348, kände han hur halt det var.

Läs också: Vält lastbil var livsmedelstransport – butiker utan matvaror

– Bakarslet på lastbilen släppte direkt. Fy fan, vad otäckt det var.

Vad hände?

– Ja, det blev bredställ. Nej, nej, tänkte jag, men det var bara att försöka häva sladdarna så att det inte skulle sluta med en katastrof.

Tommy Ekman hade inte bara den tunga lastbilen, lastad med över fem ton livsmedel; han hade ett släp med nästan fyra gånger så tung last.

– Det blev en kamp för att över huvud taget hålla ekipaget på vägen. Jag har stor respekt för den där förbannade kurvan, och jag hade ingen hög fart när jag kom till den, för lastbilen som jag körde blir rädd bara den ser en uppförsbacke.

Läs också: Försäkringsbolaget om matberget: "Stora världen som ska tas vara på för hand"

Tommys kamp mot naturlagar och isig 348 slutade med att han stod med lastbilen i motsatt riktning som han körde – och den tunga, fullastade släpet låg i diket.

– Jag fattade inte direkt att jag chockades, men nu vet jag det. Det är det värsta jag varit med om.

– Tur i oturen är att det inte slutade värre. Ungefär 30 sekunder innan jag fick sladd mötte jag fyra timmerbilar. Man kan ju fundera på vad som... nej, det ska man inte ens fundera på.

Kort efter olyckan kunde Tommy Ekman köra från platsen för att lämna in lastbilen på reparation. Strax efter lunch rullade han hem till Njurunda.