Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

20-talssväng med Stockholm Stompers

/

Konsert
Stockholm Stompers
Måndagsjazzen, E-street

Annons

I slutet av 30-talet och i början av 40-talet var dess pionjärer, bortsett från Louis Armstrong och Sidney Bechet och några till, på väg ut i glömskan. Nu blev det inte så för det fanns ett antal eldsjälar som verkligen brann för den genuina musiken. Genom deras försorg fick New Orleansjazzen en renässans som håller i sig än idag. De letade rätt på pionjärer som Bunk Johnson, med flera för att få dem att börja spela igen. I Bunk Johnsons fall var det viktigt att få honom skivdokumenterad. Den här nytändningen av ”gammeljazzen” spred sig snabbt utanför USA till Europa och övriga världen. Ett starkt fäste i Sverige var Bromma. Idag spelas den klassiska jazzen (trad) världen över även om ursprunget har förändrats mot ett modernare spelsätt.

Historiens vingslag från renässansinledningen nådde på måndagskvällen Sundsvall när Stockholm Stompers bjöd på en smakfull jazzgryta med ingredienser och kryddning i huvudsak hämtad från 20-talet. Det var också premiär för tradjazzen att framträda på E-stret.

Stockhol Stompers med Ulf Dreber sopransax, Nikolas Viisanen trombon, Jacob Ullberger banjo, gitarr och klarinett, Alf Sjöbom bas och tuba, Martin Ljungberg washboard, sång och tenorhorn har vigt sina liv till att tolka den grundläggande jazz som skapades i New Orleans och Chicago. Med fantasins hjälp kunde man förflytta sig mellan de bägge metropolernas jazzställen. 20-talet var en experimentell period i jazzen vilket gav positiva kickar till den fortsatta utvecklingen. Att 20-talets musik fortfarande håller ställningarna visades i bl.a. tv-serien Boardwalk Empire som i varje avsnitt lanserade dåtidens pärlor som håller än idag. På 20-talet kunde man komponera melodiska låtar.

Utan vidare jämförelser kände man närheten till Sidney Bechet And His Feetwarmers i Stockholm Stompers uttryck. En väsentlig skillnad var att Ulf Dreber inte hade Bechets markerade vibrato i sin sopransax vilket jag ser som positivt. Bandet har under senare år gjort sig ett namn som både förvaltare och förnyare av traditionell jazz. Utan att göra våld på musikens grundläggande fundament har man tillfört en formmässig medvetenhet och en instrumental skicklighet som tilltalar såväl tradjazzfans som ungdomar. Bandet spelade den här måndagskvällen med en otrolig energi och intensitet, inspirerat och lekfullt, där glada melodier samsades med melankoliska och där samtliga fick visa sina instrumentella färdigheter. Stockholm Stompers bjöd på lilla julafton för Sundsvalls tradfans!

Mer läsning

Annons