Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bergakungen har blivit en frireligiös pastor

Annons
Folkoperan lånade skvallerpressens rubriker för att marknadsföra "Fedra". Nu sätter de upp "Den bergtagna" på Confidencen och kopplar handlingen till Knutby.

- Operan måste belysa den tid vi lever i, säger regissören Claes Fellbom.


Ivar Hallströms nationalromantiska opera "Den bergtagna" hade urpremiär 1874, men det senaste seklet har den varit tämligen bortglömd. Den handlar om den unga Ingeborg som lockas hemifrån av Bergakungen och dras in i en mystisk värld full av trolldom. Nu har Folkoperan dammat av "Den bergtagna" och regissören Claes Fellbom tvekar inte när han får frågan om varför de valt detta okända verk.

- För musiken förstås. Den ligger mellan Wagner och Verdi, men där finns också en nordisk folkviseton som nog kan beröra många, säger han och tillägger:

- Och om man lyckas förstå vad den handlar om märker man att grundhandlingen är väldigt intressant.

Men det tog lite tid, för operan är skriven på ett språk som nästan är obegripligt i dag, berättar Claes Fellbom. Och historien är fylld av trolldrycker och övernaturliga saker som kan kännas avlägsna för dagens publik. Så Folkoperan rensade i texten och gjorde Bergakungen till en pastor och berget blev en frireligiös sekt i slutet av 1800-talet. Ingeborg lämnar sin dominanta mamma för att följa med den lika dominanta pastorn som manipulerar henne.

- Förbindelsen till Knutby är tydlig. Hon går från det ena järngreppet till det andra, men det intressanta är att hon lyckas frigöra sig ur greppet av egen kraft. Även om det tar en hel opera, säger Claes Fellbom.

Redan på affischerna som ska locka publiken till Confidencen får man en ordentlig knuff i tolkningen av verket. Operan rubriceras som "ett Knutbyfenomen" och Claes Hellbom medger att det finns en risk att de skriver folk på näsan.

- Ja, men Ivar Hellström är helt obekant så vi valde att leda publiken i en riktning.

Det är heller inte fråga om att Bergakungen skulle vara Helge Fossmo och att Ingeborg är ett annat namn på "barnflickan".

- Knutby har inget med den här musiken och mystiken att göra. Jag ser ingen religiös mysticism i Knutby, säger han.

Däremot finns det en gemensam nämnare i sekterismen, hur någon kan manipuleras att begå oerhörda handlingar, menar han. Och både i dikten och verkligheten finns en sexuell makt som kopplas till något gudomligt.

Kanske kan det verka sensationslystet att marknadsföra en 1800-talsopera med Knutbys namn, men Claes Fellbom tycker snarare att det handlar om att våga ta upp ett aktuellt ämne. Operan får inte värja sig mot verkligheten. Om konstarten inte förmår engagera publiken och belysa sin samtid kommer den bara att bli en museal rest av det förflutna, menar han.

- Operan blir ointressant om den bara handlar om grevar och prinsessor och deras problem. Det är inte värt att syssla med opera om man inte kan ta upp det som är angeläget.

Ett sådant ämne som Claes Fellbom har tagit sig an är den så kallade hederskulturen. Han har skrivit librettot till Daniel Börtz nya opera "Svall" som ska uppföras på Kulturhuset nästa år. Han följde debatten efter morden på Fadime och Pela och greps av det enorma engagemang som han mötte på seminarier om hederskultur.

- Det är hemskt svårt att locka invandrare med "Figaros bröllop", men om de hör talas om den här uppsättningen tror jag att de kommer, säger Claes Fellbom.

Finns det inte en risk att det blir populistiskt, att ni bara sätter upp vad ni tror att folk vill ha?

- Vår målsättning är inte att få utsålt utan att hitta kommunikationsvägar med operan som konstform. Det har ingenting med biljettförsäljning att göra, svarar han bestämt.

- Konstformen är svåråtkomlig i sig, så om vi vore ute efter biljettintäkter skulle vi sätta upp musikaler eller operetter i stället. (PM)


Fakta: "Den bergtagna"

Vad: En nationalromantisk opera av Ivar Hallström.

När: Premiär på torsdag den 28 juli.

Var: På Confidencen vid Ulriksdals slott utanför Stockholm.

Regi: Claes Fellbom.

Medverkande: Mariann Fjeld-Olsen (Ingeborg), Jon Nilsson (Bergakungen), Emma Vetter (Bergadrottningen), Lars Johansson Brissman (Ulf och Kark), Folkoperans orkester.

Mer läsning

Annons