Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bildårar tävlar om vem som är värst

Annons
Emelia Nyvall har för vana att köra rakt genom rabatten i rondellerna. Sven-Ingvar "Snappe" Eriksson kvaddar sina baklysen varje gång han lägger i backen. Båda ligger bra till för att koras till "Sveriges värsta bilförare" i TV4:s nya trafikfarliga dokusåpa.


Bland ett hundratal anmälda blådårar i trafiken har de sju sämsta förarna vaskats fram. I sex avsnitt med start den 29 april sätts deras körskicklighet på hårda prov. Fickparkering, backning med släp, kurvtagning, körning i trånga utrymmen, start i motlut och en hinderbana är några moment deltagarna ska försöka klara av.

En domartrio ledd av bilskolläraren Jan Alexandersson avgör varje vecka vem som har klarat körtesten bäst. Tvärtemot principen i andra dokusåpor lämnar vinnaren programmet och får dessutom chansen att vinna en bil. I sista programmet återstår de två klantigaste bilförarna som får göra upp om vem som är allra värst.

- Jag tillhör den typen som släpper ratten och håller händerna för ansiktet när något dyker upp på vägen. Tyvärr har jag kört ihjäl ett par rådjur för att jag blundade i stället för att styra åt sidan, säger Emelia Nyvall.

Hon är 22 år, från Kristinehamn och tog körkort för snart fyra år sedan. Hon anmälde sig själv till programmet i hopp om att få lära sig att bli säkrare bakom ratten. Som co-driver i programmet har hon tagit med sig sin mamma Eva Nyvall. Hon måste sitta vid sin dotters sida i bilen och ge råd under alla körproven.

Bland byn Bäckhammars 400 invånare är Emelia Nyvalls framfart ökänd. Många har fått bucklor på sina bilar när hon har försökt parkera. Andra flyr in på Konsum när hon kommer farande.

- Jag har så svårt att koncentrera mig på själva körningen. Jag har oftast bråttom och måste byta kläder, måla mig och prata i telefon när jag kör.

I backspegeln tittar hon oftare på sig själv än på bakomvarande bilar. Så flitigt har den använts som sminkspegel att den numera ligger avbruten på golvet i bilen.

Co-drivern är en fru, man, syster, bror, sambo eller kompis som anmält en anhörig till programmet i hopp om att han eller hon ska inse att det måste bli skärpning bakom ratten.

- Snappe kör som en klant. De få gånger jag har satt mig i hans bil, har jag stigit av och tagit bussen. Min bil får han absolut inte röra, säger före detta lantbrukaren Snappe Erikssons fru Lena.

Paret bor utanför Hammerdal i Jämtland. Minst en krock med en annan bil per år har det blivit sedan han tog körkort 1981, senast i början av mars i år. Snappe Eriksson hör till kategorin bilförare som saknar insikt om hur illa han kör.

- Visst har det blivit några krockar och dikeskörningar, men det beror ju på att det konstant är så dåligt väglag i Norrland. I stan (bygatan i Hammerdal) är det så rörigt men där är det väl besvärlig för alla att köra, säger han.

Lena Eriksson påtalar att hennes man två gånger har krossat bilens baklyktorna i vinter när han försökte vända hemma på gården. Även de incidenterna vill han bortförklara.

- Vi hade mycket snö och ovanligt höga snövallar i år, så det var väl inte så konstigt, säger han.

Som programledare får TV4-profilen Linda Isacsson en tuff uppgift. Hon har redan varit nära att bli överkörd när en deltagare tog ett skutt framåt med bilen när han skulle försöka backa.

- Jag vill inte jämföra farlighetsgraden hos de här bilförarna med de spindlar och ormar jag träffade i programmet "Farligt möte". Jag kan bara säga att våra deltagare här är mycket roligare att umgås med, säger hon.

Linda Isacssons uppgift blir bland annat att visa tittarna och deltagarna hur de olika körproven ska gå till om man kan köra bil.

- De är förvånansvärt dåliga. I går brann en av våra bilar upp sedan en kvinna på full gas slirade så hårt på kopplingen att den fattade eld.

Det finns också en pedagogisk ambition med programmet. Tanken är att alla deltagarna ska kunna åka hem som betydligt bättre bilförare. För tittarna blir det en uppfräschning av kunskaperna om trafikregler samt tips om faror i trafiken och hur man behärskar svåra situationer.

- Att se våra deltagare i aktion kan bli en tankeställare för många. I bilen du möter kan det sitta en förare av samma kaliber som dem du ser i programmet, säger domaren Jan Alexandersson.

Inspelningen görs på behörigt avstånd från allmänna vägar ute på den nedlagda flygflottiljen i Barkarby väster om Stockholm. (PM)


Fakta: Deltagarna

+ Ann-Kathrine Öberg, 43 år, från Ängelholm.

Mardröm i trafiken: Fickparkering och vänstersvängar.

+ Emelia Nyvall, 22 år, från Kristinehamn.

Mardröm i trafiken: Parkering och rondeller.

+ Maria Karlsson, 59 år, från Stenungssund.

Mardröm i trafiken: Fickparkering, backa och halt väglag.

+ Sven-Ingvar "Snappe" Eriksson, 39 år, från Hammerdal i Jämtland.

Mardröm i trafiken: Fickparkering, kartläsning och att behöva skilja på vänster och höger.

+ Susanne Warrenstein, 51 år, från Sundbyberg.

Mardröm i trafiken: Fickparkering och att backa.

+ Tobias Hallqvist, 21 år, från Norrköping.

Mardröm i trafiken: Alla andra bilar som är runt omkring och att behöva läsa en bilkarta.

+ Jenny Stoltz, 22 år, från Grums utanför Karlstad.

Mardröm i trafiken: Stadskörning, fickparkering, kartläsning och rondeller.

Mer läsning

Annons