Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chada gör Bollywoodfilm av Jane Austen

Annons
I "Skruva den som Beckham" berättade regissören Gurinder Chadha om en fotbollsspelade tonårsflicka i skarven mellan två kulturer. Med sin nya film gör hon ännu en balansakt och förflyttar Jane Austens "Stolthet och fördom" till en stad i Punjab.


Gurinder Chadha är i Los Angeles för att spela in sin nästa film, "I dream of Jeannie" när hon svarar i telefonen med sin raspiga röst, interpunkterad av stora, bullriga skratt. Uppvuxen i London med indiska föräldrar och gift med en japanskättad amerikan hade hon länge velat göra en storslagen, global film i klassisk Bollywoodstil - med dans- och sångnummer, dramatiska utspel, vackra miljöer och vackra människor.

- Jag ville göra det indiska filmspråket tillgängligt för en helt ny publik. Därför valde jag en populär berättelse som också är väldigt universell. Romanen utspelas i 1700-talets England men när vi applicerade den på Indien var det otroligt hur nära historien låg dagens indiska samhälle. Värderingarna om kvinnor och äktenskap gäller fortfarande i vissa delar av Indien.

I "Kärlek och fördom" har familjen Bennet blivit familjen Bakshi och systrarna Jane, Elizabeth, Mary och Lydia har bytt namn till Jaya, Lalita, Maya och Lakhi. Handlingen har flyttats från den engelska landsbygden till den urgamla indiska staden Amritsar och Mr Darcy är en snobbig amerikansk hotellarvtagare som kommer till Indien på affärsresa. Lalita och Darcy hamnar genast på kant med varandra eftersom han anser att det indiska samhället är underlägset det västerländska - och hon tycker tvärtom. Men kärlek uppstår naturligtvis till slut.

- Jag arbetade med skådespelare från tre olika traditioner - Hollywood, Bollywood och brittisk film - och det blev en del rivalitet mellan dem utifrån vems stil som är högre stående. De västerländska skådepelarna tyckte naturligtvis att de var mycket bättre än Bollywoodskådespelarna och när Bollywoodskådespelarna sedan gjorde ett så bra jobb förstod inte de västerländska skådespelarna hur det var möjligt när de inte hade samma utbildning.

Vilken stil vann?

- Min stil (skratt). Jag letade efter en balans. Varje bit är balanserad, från skådespelarprestationerna till hur filmen ser ut, till hur kameran rör sig och musiken. Alltihop är en noggrann balans mellan öst och väst.

Först på senare år har den färgstarka Bollywoodfilmen blivit populär i väst, men den indiska filmindustrin har frodats i mer än ett sekel och i dag görs fler filmer i Bollywood än i Hollywood. Hysterin kring filmstjärnorna är mångdubbelt större än i västvärlden, något som Gurinder Chadha fick uppleva på nära håll när hon gav rollen som Lalita till Aishwarya Rai - Miss World 1994 och "drottningen av Bollywood".

- Vi trodde att vi skulle behöva 100 extra poliser men polischefen sa "nej, ni behöver 400". Det som oroade oss var att folk flockades i staden, runt hotellen, var vi än var, bara för att få se en skymt av henne. Och när det blir folksamlingar blir det farligt. Så vi hade en armé av poliser som forslade runt henne från plats till plats.

Det är inte heller riskfritt att omforma en klassiker som miljontals människor har läst och älskat, särskilt inte "Stolthet och fördom" som gjorde succé på 90-talet som originaltrogen BBC-serie. Därför var det med bävan som Gurinder Chadha ordnade en förhandsvisning för det brittiska Jane Austen-sällskapet.

- Jag var inte säker på vad de skulle säga. Men det var fantastiskt, för de älskade den och gjorde mig till hedersmedlem på livstid.

- De gillade att den var sann mot det Jane Austen kritiserade - idén om att kvinnor bara duger till äktenskap och inte ska ha en egen hjärna och att samhället knuffade in dem i den lådan. Jane Austen fick inte ens sätta sitt namn på sina böcker eftersom kvinnor inte "kunde" skriva romaner - då är det ganska fantastiskt att vi 200 år senare kan göra en internationell film som hyllar henne och hennes namn.

Dina filmer har väldigt starka och självständiga kvinnliga huvudroller. Ser du dig själv som en feministisk filmskapare?

- Nej nej, jag är en stackars undergiven, svag kvinna - det är därför kvinnorna är så starka i mina filmer. Nej, skämt åsido, självklart gör jag det. Och det är så få som gör sådana filmer fast halva befolkningen är kvinnor och halva befolkningen är barn som aldrig får se kvinnliga hjältar på det sätt som jag vill visa dem. Så för mig är det viktigt att unga tjejer i publiken får se flickor och kvinnor som gör alla möjliga saker som de inte får se om inte någon som jag gör filmen.

Gurinder Chadha hoppas att "Kärlek och fördom" ska bli en film som hela familjen kan gå och se, till och med bebisar som kan sitta och titta på alla färgerna. Men framför att vill hon vidga biobesökarnas vyer.

- Jag hoppas att de känner att de har fått se delar av världen som de inte kände till, men också att de har fått se världen från mitt perspektiv, en väldigt diasporisk och internationell värld.

Kan du berätta lite om "I dream of Jeannie"?

- Den bygger på tv-serien från 60-talet med Barbara Eden och Larry Hagman. Det är som ett arabiskt äventyr, mycket spännande. Ett stort actionäventyr med en cool tjej i huvudrollen och med mycket magi och specialeffekter och actionscener - det är som en dröm som har gått i uppfyllelse för mig. (=M)


Fakta/Gurinder Chadha

Född: I Kenya men datumet är hemligt ("jag pratar inte om sådant"). Växte upp i stadsdelen Southall i London.

Bor: I Soho i centrala London.

Familj: Mamma, syster och massor av kusiner i London; släktingar i Indien, Australien och Afrika; samt maken och manusförfattaren Paul Mayeda Berges.

Favorit i ipoden: Bran Van 3000: "Drinking in LA".

Senast lästa bok: "The in-between world of Vikram Lall" av M G Vassanji.

Favoritfilmer: Yasujiro Ozus "Tokyo monogatari" och Frank Capras "Livet är underbart".

Hjälte: "Min pappa, för att han gav mig gåvorna humor och medkänsla."

Aktuell: Med filmen "Stolthet och fördom" som får svensk biopremiär den 15 april.

Mer läsning

Annons