Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

D.O.M. får spel utgivet på världsmarknaden

/
  • Battlecards:Cybots är ett avancerat kortspel som spelas online. Flera tusen användare kan spela samtidigt.
  • Patrik Hanssons spelutvecklingsföretag D.O.M. har fått sitt spel utgivet på världsmarknaden.

Spelutvecklingsföretaget D.O.M. AB — Disciples of the machine — har fått sitt spel BattleCards:Cybots utgivet på världsmarknaden. — Det känns underbart att se att allt jobb man lagt ned på spelet ger resultat, säger grundaren Patrik Hansson.

Annons
Kortspel på nätet har växt till en gigantisk succé de senaste åren. Nyheten i D.O.M:s Battlecards:Cybots är spelstilen, distributionsmodellen och sättet man betalar på för spelaren.
Spelet är ett så kallat massivt multiplayer online spel där flera tusen spelare kan spela och umgås tillsammans. Inget annat kortspel i dagsläget är lika avancerat, säger Patrik Hansson, spelutvecklare och grundare av Sundsvallsföretaget D.O.M. AB Disciples of the machine.
Nu har D.O.M. fått Battlecards:Cybots distribuerat av den kanadensiska utgivaren Alchemic Dream. Spelet kommer att lanseras i hela västvärlden till alla engelsk-, tysk-, fransk-, italienska- och spanskspråkiga länder.

Distribueras digitalt
Alchemic Dream är världsledande på att kunna erbjuda tjänster till så kallade massiva multiplayer online spel.
Alchemic Dream är en av de få utgivare som förstår vad framtiden kan ha i sitt sköte när det gäller nytänkande inom distribution och publicering. De passar oss jättebra.
D.O.M. förhandlar även om eventuell utgivning i Asien av spelet. Nu väntar en massiv marknadsföringskampanj med pressreleaser, betald annonsering på sökmotorn Google, pristävlingar och utskick till de ledande speltidningarna.
Spelet kommer att distribueras digitalt, genom nedladdning, på ett flertal sajter.
Förhandsintresset har varit stort, redan innan marknadsföringen ens har börjat.
Det känns jätteroligt. Om allt går bra så finns det massvis med nya projekt där vi, tillsammans med Alchemic Dream, kan utnyttja de kanaler vi bygger upp för att fortsätta producera onlinedistribuerade spel.

Vill ha mer stöd
Patrik Hansson vill att näringslivet och kommunen i Sundsvall ska ge mer stöd och finansiering till spelutveckling.
Vi möts av total oförstående hos externa finansiärer här i stan och av ansvariga politiker på Sundsvalls kommun. Här verkar allt kretsa kring de stora verkens affärer, träindustrin och i viss mån den tunga industrin.
Patrik Hansson anser att spelutveckling är ett mycket attraktivt affärsområde, som hela regionen skulle kunna dra nytta av på många sätt.
Han ger exemplet med Sveriges största spelföretag, Digital Illusion, som har 450 anställda och är värt 500 miljoner kronor.
Det finns ett stort intresse bland talangfulla ungdomar i Sundsvall som vill starta företag inom spelbranschen. Det borde främjas av politikerna.

Vill värna om Sundsvall
D.O.M. har kämpat i snart fem år med att försöka hitta externa finansiärer i Sundsvallsregionen. Men de har ännu inte fått något napp.
Förutsättningarna för spelföretag är helt annorlunda i södra Sverige, menar Patrik. Spelutvecklingsföretaget StarBreeze satt i samma situation, och var tvungna att flytta till Uppsala för att överleva, berättar Patrik.
Vi vill absolut värna om Sundsvall. Men jag vet inte hur länge till som vi själva orkar hålla ut. Hur många fler sådana här nytänkande företag ska behöva gå i konkurs eller vara tvungna att flytta söderut innan politikerna vaknar, säger Patrik Hansson.

Mer läsning

Annons