Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

D.O.M lanserar nytt spel

Nu släpper spelutvecklingsföretaget D.O.M spelet Battlecards:Cybots.
Dessutom lanserar de skräckspelet Necrophobia.
— Dessa spel bör visa att Sundsvall kan vara med och konkurrera på världsmarknaden, säger spelutvecklaren Patrik Hansson.

Annons
Spelbranschen är i dagsläget en av de största branscherna inom upplevelseindustrin, med en omsättning som till och med har passerat filmindustrin i Hollywood. Antalet spelare växer ständigt, över hela världen.
Att utveckla ett spel tar minst ett år och som mest upp till fem år. Budgeten ligger mellan 10-300 miljoner kronor - per spel.
Ett spel bör jämföras med en filmproduktion, men har inte lika stor budget. Eftersom tekniken hela tiden måste överglänsas från månad till månad så måste mycket pengar investeras i teknikutvecklingen, innan spelutvecklingen ens har startat, säger Patrik Hansson på D.O.M. - Disciples of the Machine, när ST träffar honom.
D.O.M AB grundades 2001 och har sitt huvudsäte i centrala Sundsvall. I april släpper de spelet Battlecards:Cybots. Kortspel på nätet har växt till en gigantisk succé de senaste åren. Nyheten i Battlecards:Cybots är spelstilen, distributionsmodellen och sättet man betalar på, för spelaren.
Spelet är ett så kallat massivt multiplayer online spel där flera tusen spelare kan spela och umgås tillsammans. Inget annat kortspel i dagsläget är lika avancerat.
Företaget har utvecklat all teknologi för projektet från scratch. Teknologi som kan användas vidare för produktion av nya titlar inom samma område. Battlecards:Cybots har för närvarande en kanadensisk utgivare som lanserar spelet till alla engelsk-, tysk-, fransk-, spansk-, och italiensktalande länder runt om i världen under april månad.
Dessutom har D.O.M. utvecklat survivor/horrorspelet Necrophobia, som i dagarna skickas ut till agenter och utgivare runt om i världen för finansiering och utveckling om intresse finns.
Necrophobia skriver in Sundsvall på spelkartan runt om i världen genom att presentera det senaste inom spelteknologi, tillsammans med ett helt nytt sätt att berätta historia i spel.
I Necrophobia introduceras helt nya sätt att se på karaktärer i spel, enligt Patrik Hansson. Det är en ny form av berättarteknik som inte stoppar stämningen och farten som byggts upp i spelet, samtidigt som det införs olika upplevelser under spelets gång.
Och intresset har redan varit stort - innan de ens hunnit visa den färdiga demoversionen.
Det blev tummen upp från alla fyra utgivare som vi snackade med då, och en fransk stor utgivare ville åka upp direkt och lämna royaltybud. Men vi får svar inom de närmaste månaderna om allt löser sig med utgivning och finansiering.
Patrik Hansson har jobbat hårt genom åren för att öka kunskapen om spelindustrin bland makthavare, utbildningsansvariga och finansiella organ i regionen. Han drog också igång Sveriges första utbildning inom spelutveckling i Kramfors.
Att satsa på spelutveckling är i stort sett en omöjlighet i dagsläget i Sundsvall. Jag har kämpat aktivt i snart åtta år för att det över huvudtaget ska finnas möjligheter för företag som vårt att kunna överleva och hitta finansieringsformer.
Han har fått anbud från länder i Asien om att jobba med spelutveckling där. Men Patrik vill helst stanna i stan och försöka bygga upp ett intresse kring spelutveckling i näringslivet här.
Allt måste inte handla om IT på statliga verk, skogsindustri eller tunga industrier i Sundsvall, menar han.
Det har alltid varit något av en drivkraft att försöka värna om kommunen här, där jag bor och trivs. Vi måste vakna upp här i trakten innan det är för sent och koncentrera oss på nya intressanta näringar, säger Patrik Hansson.

Mer läsning

Annons