Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De ordnar festival i vardagsrummet

Annons
Vad gör man när sommaren är slut och man står inför en hel vinter utan rockfestivaler? Ett kompisgäng i Stockholm tog sitt musikintresse på allvar och startade Hemmahosfestivalen.


De stora rockfestivalerna växer sig allt större, med artister som begär miljonbelopp och specialinredda loger för att spela, och med tiotusentals deltagare som trängs i leran. Raka motsatsen till Hultsfred och Roskilde är Hemmahosfestivalen, med 30 biljetter till salu och artister som spelar gratis - i ett vardagsrum.

- De som spelar sitter i publiken och när det är deras tur tar de sin gitarr och går upp på scenen. Det är en väldigt speciell känsla, säger Kristina Jakobsson som ingår i arrangörsgruppen.

Hon och kollegan Susanne Halén sitter i vardagsrummet i en tvåa i Bromma utanför Stockholm och fågelsång forsar in genom fönstret. I en ännu mindre lägenhet arrangerades den första Hemmahosfestivalen, för drygt ett år sedan.

- När Ane Brun spelade var fönstren öppna mot bakgården, det var stjärnklart och folk stod på balkongerna och lyssnade. Det var häftigt, säger Kristina Jakobsson.

Trots litenheten är Hemmahos inte en renodlad demofestival. Bland dem som spelat finns indiehajpade skivartister som The Tiny, Firefox, Britta Persson, Thomas Denver Jonsson, Tobias Fröberg, Cirera och Wan Light.

Artisterna som spelar på Hemmahosfestivalen får inget gage, men för många räcker det med stämningen (och lite gratis öl) för att de ska tacka ja. Det finns en regel om att ingen artist bokas mer än en gång men Ane Brun gjorde en kupp och körade bakom ett annat band på den andra festivalen. Richard Söderberg från bandet Bordello öppnade den första festivalen och upptäckte att det var svårare att spela för en liten publik.

- Han sade något i stil med "här får man verkligen stå för vad man sjunger". Folk sitter så nära och det enda publiken gör är att lyssna på vad de sjunger. Det är väldigt intensivt, säger Susanne Halén.

- Sedan har vi nog en fördel av att Stockholms musikvärld är ganska liten. Lite halvkända artister brukar känna varandra och vet när någon har spelat hos oss. Det är lättare att boka dem nu, säger Kristina Jakobsson.

Idén är originell och enkel på samma gång. Man lånar en lägenhet, bjuder in några artister och säljer ett litet antal biljetter till dem som hör av sig först. Mat och dryck finns på plats, alla måste ta av sig skorna. Någon av besökarna erbjuder sig att låna ut sin lägenhet till nästa evenemang. Vid det här laget har de hunnit med tre festivaler.

- Vi ville ha festival året runt och det finns inte möjlighet till det utomhus, och det är för dyrt att hyra ett ställe. Och så ville vi att det skulle vara litet och mysigt. Nu när man pratar om det verkar det så himla självklart, så konstigt att behöva motivera det, säger Kristina Jakobsson och skrattar.

På de flesta festivaler är säkerheten ett av arrangörernas största problem. Kombinationen sprit och rock kan ge upphov till både allvarliga olyckor och våldsamheter. Att flytta in den kulturen i en lägenhet låter som ett perfekt recept för vräkning, men arrangörerna har inte haft några sådana problem - inte så mycket som ett sprucket glas.

- En vanlig lägenhetsfest är mycket värre, intygar Kristina Jakobsson. Vi vet precis vilka som kommer och vi släpper inte in någon annan. Vi pratar naturligtvis med grannarna i förväg och det har inte varit några problem. Och det blir inte så högt när man spelar, det är mest applåderna som hörs. Dessutom slutar det ganska tidigt, vid tolv.

- I och med att vi är hemma hos folk så tror jag att människor tar större hänsyn än på en vanlig festival. Det är inte som en vanlig festival. Man får ju träffa den som har lägenheten, säger Susanne Halén.

Hemmahosfestivalens framgång - de har fått mycket uppmärksamhet och biljetterna går åt på samma tid som det tar att säga "akustisk gitarr" - kan vara sammankopplad med det förändrade musiklandskapet. De stora skivbolagen avfärdas alltmer av konsumenter som letar upp musik på egen hand.

- Det känns som att den här typen av initiativ bli allt vanligare. Det har dykt upp andra mindre festivaler och fler enskilda personer med ett intresse drar ihop saker. Det kanske är lättare att marknadsföra sig med internet och folk är beredda att anstränga sig lite för att tillgodogöra sig musik, säger Kristina Jakobsson.

Vad har ni lärt er av att jobba med festivalen?

- Till skillnad från annat engagemang som man har så var det här något som vi startade själva från noll. Det visar vad man kan genomföra om man har en idé.

- Och att man kan ha kul när man gör något som är ganska stort. Nyckelordet är att ha roligt, vi skulle inte fortsätta om det inte var kul, säger Susanne Halén.

Ekonomiskt är idealet att gå plus minus noll. Nu har arrangörerna ett system som innebär att de skriver upp hur många öl de tar och om festivalen går med vinst slipper de betala för drickat. Men när vinsten blir stor går den tillbaka in i festivalen.

- Man vill ju alltid ha en buffert om något går sönder. Men vi vill inte går mer plus, det känns fel på något vis - det är inte meningen, säger Susanne Halén.

Nästa Hemmahosfestival äger rum någon gång efter sommaren. Det finns lite lösa framtidsplaner på en klubb eller en utomhusfestival men annars är drömmarna ganska småskaliga, som att ta hit artister från andra städer och kunna betala för deras resa. Och gänget bakom festivalen vill undvika att bli för professionella.

- Det ska ju vara en hemma hos-känsla, inte som att gå på något uteställe, säger Susanne Halén. (PM)


Fakta/Hemmahosfestivalen

Festival 1: April 2004. I en etta på 40 kvadrat på Södermalm i Stockholm. 30 betalande gäster. Ane Brun, Waver, The Tiny, Bordello, Dexter´s Moon, Firefox, Grandmal, Spider & I och Dunbar spelade.

Festival 2: September 2004. I en tvåa i Vasastan i Stockholm. 30 betalande gäster. Nina Kinert, The Spooners, Lonely dear, Britta Persson, Goodwill, Thomas Denver Jonsson, Tobias Fröberg, Cirera och High Heels spelade.

Festival 3: Februari 2005. I en villa i en Stockholmsförort. 40 betalande gäster. Lesli, The Chrysler, Elias One Man Band & Jon, Wan Light, Oskar Schönning, Vijaya, Vega, Two Times the Trauma och Johan Bergqvist.

Mer läsning

Annons