Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det strävsamma producentparet proffsigare än nånsin

/

Ödmjukheten hos producentduon är stark, men CV:t lyser än starkare.

Patrik Collén och Peter Webb har sedan början av nittiotalet lyckats med bedriften att jobba med i stort sett alla svenska hiphop-artister - och ändå hålla låg profil.

Annons

Collén och Webb sitter bekvämt nedslagna i två kontorsstolar med var sin rykande kopp kaffe i handen. Det är förmiddag och vårsolen skiner in genom studio Sidelakes enorma fönster. Förutom en dator och ett mixerbord är det lätt att fästa blicken på den ena långsidan av rummet, som är från golv till tak fylld av vinylplattor.

Men det är inte alltid som Sidelake har huserat på Köpmangatan mitt i Sundsvall. Som namnet antyder, började det hela på just Sidsjön.

– Jag och Jocke (Sandström, producent och DJ) drog igång Sidelake Productions kring 1988, i källaren till Jockes föräldrahem som låg uppe vid Sidsjön. Och det var där det hela började, säger Webb.

– Både jag och Webb kommer från Njurunda, och vi började väl hänga med varandra där i krokarna. Vi började bland annat att med åka iväg på DJ-SM i Stockholm tillsammans med Jocke. Jag kommer ihåg att Webb gick till final första gången vi var där, men inte Jocke. Det var jäkligt dämpad stämning i bilen på vägen hem vill jag minnas, säger Collén och skrattar.

Men det var ett stort steg från att, som Patrik Collén uttrycker det, stå i sovrummet med en skivspelare och försöka scratcha, till att bli den välrenommerade producentduon de är idag. Och i det här fallet var året 1998 och artisten hette Petter.

– Petter började skicka demos till oss, han hade fått höra om oss genom en gemensam kompis nere i Stockholm. Vi hade ju fått igång bolaget och producerat en hel del grejor innan, så helt okända var vi väl inte, säger Webb.

– Men vi hade nog inte börjat jobba med Petter om han inte hade varit så jäkla enträgen. För hans första demos var verkligen katastrofalt dåliga, ett enda kaos. Och så rappade han på svenska, och det var det ju ingen förutom Latin Kings och Just D som höll på med. Men Petter fortsatte att ringa som en galning. Så vi gjorde det lite för att vara artiga i början, säger Collén och flinar.

Petters debutalbum, Mitt sjätte sinne, gjorde Collén & Webb gemensamt tillsammans med bland andra Thomas Rusiak. När albumet väl var inspelat och producerat hade de ingen aning vilket mottagande skivan skulle få.

– Vi hade fått sjukt svagt bemötande i Stockholm, så vi blev chockade när några bolag började höra av sig. Det var väl Jonas Wikström och Peter Svartling som var mest intresserade. Och Svartling var kanske lite mer aggressiv, han satt väl i en bättre position än Wikström, så det blev Svartling vi till slut jobbade med, säger Collén.

Med storsäljaren Mitt sjätte sinne och en hel annat i bagaget bestämde sig Webb & Collén i slutet av nittiotalet för att pröva lyckan i USA. Resor som visade sig bringa både positiva och negativa erfarenheter.

– Det var väldigt intensivt där ett tag. Vi hade fulltecknade kalendrar, bokade möten och flög fram och tillbaks över hela Manhattan. Men det enda vi egentligen fick ut av det där var lite remixjobb och så. Men vi kände att vi fick jäkligt bra respons för våra prylar. Vi träffade A&R:s till höger och vänster, spelade upp låtar som de älskade. Men i samma sekund som man gick ut från mötesrummet var man bortglömd, säger Webb och Collén fyller i:

– Mystikal var sjukt het när vi var där. Vi hade fått ett möte med hans A&R, som fastnade som fasen för ett beat vi hade. Det här ska vi göra, sa hon och var helt lyrisk. Spelade upp låten för Mystikal över telefon och allt kändes klart för vår del. Sen ringer hon oss på kvällen och berättar att Mystikal har brutit foten! Så då blev det ingenting.

Tolv år och många samarbeten senare, kommer Petter och Collén & Webb fram till att göra en hel skiva tillsammans. Skivan är Petters sjunde fullängdsalbum i ordningen, bär namnet En räddare i nöden och har fått idel god kritik i svensk press.

– Petter är ju ett riktigt proffs. En riktig arbetsnarkoman. Han sover fyra timmar om dygnet, kliver upp och vill börja jobba på en gång. Han är en maskin, säger Collén.

– Han har liksom alla egenskaper som man ska ha som artist. Han är inte bara duktig musiker, han är duktig med press och allt sådant. Ett proffs i alla lägen, säger Webb.

Härnäst kommer duon att fortsätta i samma anda som tidigare, bland annat i veckan tillsammans med Timbuktu. Olika jobb parallellt med varandra, ibland i ett högt tempo och ibland under lugnare förhållanden.

– Petter-skivan kommer nog säkert att generera lite fler jobb. Det kanske blir fler artister som blir nyfikna på vad vi håller på med. Men samtidigt är det väldigt mycket upp till oss själva, avslutar Webb.

Annons