Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Doktorn, Draken och dockorna

Annons
Så är den äntligen tillbaka. Drakens filmfestival. På tisdag drar det hela igång med öppningsfilmen från Stockholms filmfestival, A history of violence av David Cronenberg. Från Stockholm hämtas också Down in the valley (USA), Thumbsucker (USA), Me and you and everyone we know (USA), The nun (Spanien), Mitt hjärtas förlorade slag (Frankrike) och Merry christmas (Frankrike).
Alla titlar är förstås högintressanta för filmälskare som inte besökt festivalen i Stockholm. Blocket med långfilmer som tidigare gått på bio i Sverige, men inte i Sundsvall, är nästan lika spännande. Där finns filmer som It's all gone Pete Tong (England), Millions (England) och Lords of dogtown (USA). Vi får dessutom en Sverigepremiär av dokumentären Murderball, om rullstolsburna rugbyspelare, och en förhandsvisning av det amerikanska dramat Heights.
För den som är nyfiken på länets egna filmskapare är visningen av regionalt producerade kortfilmer en gåva, eftersom det annars är i det närmaste omöjligt att dessa filmer. Festivalen arrangerar även seminarier med författaren Sara Kadefors och animatören Andreas Paleologos.
Någon dansk samhällsrealism blir det dessvärre inte. Den här spaltens skri efter Dråpet, den avslutande delen av regissören Per Flys trilogi om samhällsklasserna, hörsammades inte av arrangörerna. Istället får vi del två av en annan dansk trilogi, Manderlay av Lars von Trier, som är mellanakten i regissörens egensinniga berättelse om USA. Och så får vi ju en avslutningsfest med Doktor Kosmos, vilket kan göra vem som helst kåt av ideologiska skäl.
Kåt blir man däremot inte av maratondokumentären The corporation från 2003. Man blir inte heller särskilt upphetsad över att se den i festivalprogrammet.
Filmen är i sig intressant, men den finns sedan länge ute på dvd. Den passar dessutom bättre att se hemma i vardagsrummet där man då och då kan vila några minuter från den nästan tre timmar långa utläggningen om kapitalets ondska.
Kanske lägger arrangörerna in en paus i visningen, men det spelar ingen roll.
The corporation blir festivalens publikmässiga bottennapp. Förhoppningsvis det enda.
Till sist: Kolla in Caroline Bohmans fenomenala dockor, föreställande arrangörerna Jens och Peter, på affischen och i programmet. De är alldeles underbara.

Mer läsning

Annons