Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Döv dj får stryk av kokaingrävling

/
  • Dj-n Frankie Wilde (spelad av Paul Kaye) är kung av Ibiza men offer för sitt missbruk och sin jakt på uppmärksamhet. Foto: Triangelfilm
  • Hemma i England är Paul Kaye mest känd för den elake figuren Dennis Pennis som drev med kändisar på galapremiärer.
  • Frankie Wildes kokainmissbruk symboliseras av en enorm grävling som ger honom stryk när han försöker sluta.Foto: Triangelfilm

En film om en döv discjockey - det låter som klassisk lyteskomik. Men filmfestivalaktuella It\'s all gone Pete Tong rymmer både komedi och tragedi.

Annons
I rollen som dj-n Frankie Wilde fick skådespelaren Paul Kaye leva ut alla sina drömmar om ett destruktivt rock\'n\'roll-liv. Frankie är en firad dj på partyön Ibiza. Han har en tjusig villa, en troféhustru och lika mycket kokain som det ryms i en mindre lada. Men knarket och de ändlösa klubbnätterna får förödande konsekvenser - Frankies hörsel blir allt sämre och efter en olycka i studion blir han helt döv.
Det gillade jag bäst i historien, för de flesta missbrukare jag känt lyssnar aldrig på någon - så de kunde lika gärna vara döva. Handikappet blir bara en naturlig utveckling, säger Paul Kaye.
För tio år sedan fick han sitt genombrott hos den brittiska tv-publiken med figuren Dennis Pennis, en elak reporter som såg ut som en punkig Woody Allen. Beväpnad med en BBC-mikrofon tog han sig in på filmpremiärer och förolämpade varje kändis i sikte. Kaye tog livet av Dennis Pennis 1997, men det är först nu som regissörer kunnat se honom som något annat än en ohyfsad gaphals med punkfrisyr. Rollen i It\'s all gone Pete Tong fick han efter en timmes improvisation som Frankie Wilde.
Jag har alltid älskat att improvisera och det är inte ofta man får den möjligheten, och absolut inte så mycket frihet som vi fick. Så det var spännande att slippa kopplet och jag kände att jag genast kände karaktären, instinktivt.
Jag är en stor musikfantast och det kändes som en historia om musik. Inte om dansmusik - den står för miljön men jag har hela tiden känt att det är en rock\'n\'roll-historia och jag har alltid velat göra en rock\'nroll-film.
Han berättar om händelsen som väckte fascinationen för självförbrännade rockstjärnor. Som elvaåring fick han och tvillingsystern Lisa syn på två märkliga figurer under en promenad i norra London - Sid Vicious och hans flickvän Nancy Spungen.
Det var som om marsianerna hade landat, en bild som fastnade i huvudet. Jag tror att jag är en ganska normal människa men jag har alltid fascinerats av sådana självdestruktiva figurer.
It\'s all gone Pete Tong lånar från filmer som Trainspotting i sin realistiska och vämjeliga skildring av knarkandets baksidor, och Frankie Wilde verkar ha gått i livsstilsskola hos urflippade rockikoner som Keith Moon, Nick Cave och Sid Vicious. Men It\'s all gone Pete Tong är också en berättelse om hopp, kärlek och en ny början. Den växlar hela tiden mellan tragedi och komedi, mellan feelgood och feelbad.
Jag kan inte säga att det någonsin var kul att spela in filmen. Visst fanns det något kul ögonblick men det kändes alltid som att vi filmade en tragedi, inte en komedi. Som scenen i det madrasserade rummet där jag flippar ut - vad mig anbelangar gjorde vi Apocalypse now, inte en komedi.
Ett av filmens mer absurda inslag är en enorm grävling som dyker upp i Frankies hallucinationer. Grävlingen symboliserar hans kokainberoende och varje gång Frankie försöker sluta får han stryk av kokaingrävlingen.
Regissören köpte den på Ebay. Han sökte på \"grävlingskostym\" och fick tag i en för 350 dollar. Det sammanfattar filmens själ perfekt, tycker jag.
Det var 45 grader varmt i kostymen, man blev av med nio kilo om dagen. Vi kallade det för \"grävlingsdieten\". Den som ville gå ner i vikt fick vara grävlingen under en dag. Vem som än var i kostymen blev så arg av värmen att de njöt av att slänga in mig i väggar och slå mig i ansiktet.
Nu jobbar han med ett nytt projekt, Blood backwards, en delvis animerad film som handlar om en konstnär som blir galen. Paul Kaye står själv för manuset och skriver dessutom på en tv-serie. Närmast är han aktuell i Woody Allens kommande film Match point.
- Jag spelar en fastighetsmäklare. Vi filmade ganska mycket men man vet aldrig och under första visningen tänkte jag \"snälla låt mig inte vara bortklippt, jag måste få vara med i en Woody Allen-film\". Han är en av mina hjältar. Det var underbart att träffa honom, i hans rätta element. Jag visste inte vad filmen handlade om, jag fick bara visa runt folk i ett hus. Det var mycket mer av en utmaning än att vara Frankie Wilde. Bära kostym och kamma håret - vilken pärs. (PM)

Fotnot: Pete Tong är en legendarisk dj som hade sin storhetstid på 80-talet. Han är också en av filmens medproducenter. It\'s all gone Pete Tong är rimmad cockneyslag för att tappa greppet. Filmen visas på Drakens filmfestival på lördag

Mer läsning

Annons