Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter framgången provar de ny stad

/
  • Dino Vulic, Pelle Johansson, Oscar Westerlind, Tobias Wikström, Maria Åslin och Caroline Vikström.

Härnösandsbolaget Höga kusten nöjes utvecklingskurva går bara uppåt.
I spetsen står tre unga grabbar som nyss storsatsat i Sundsvall med festivalen Sensommar.
– Det är en tuff bransch men vi har lyckats få folk till våra event, säger Oscar Westerlind, evenemangsansvarig.

Annons

Den första juni stod det klart att Höga kusten nöje startat festivalen Sensommar. Det blir det första eventet för bolaget i Sundsvall och Sensommar är en av totalt fyra event som de håller i sommar. Kramfors folkfest och Midsommarfesten i Norrfällsviken har redan varit och båda eventen slog publikrekord.

– Vi har mycket kvar att finslipa och vi lär oss mer och mer för var dag som går, säger Oscar Westerlind och fortsätter:

– Men har lyckats med en kraftig utveckling på antal besökare på våra event.

Trion som står i spetsen av eventdelen av bolaget är Oscar Westerlind, Tobias Wikström och Dino Vulic. Men Höga kusten nöje är till grunden ett familjeföretag som jobbar inom restaurang- och hotellbranschen men som 2013 utökade när de köpte bolaget som då anordnade Härnösands stadsfest.

– Vi hade lite tur att det vi tog över var en så bra produkt och att vi bara behövt jobba framåt och att göra det ännu bättre.

Inom fem år är målet att göra Sensommar till en av de största festivalerna i Norrland. Det ska man göra genom bra biljettpris och ett brett utbud.

– Sundsvall har ett område runt sig med många invånare som vi vill nå, och vi har räknat på att det kommer att ta fem år innan vi nå över stadsgränserna, säger Westerlind.

Trots de tidigare framgångarna finns en nervositet kring att starta en ny festival i en annan stad.

– Man vet ju inte hur det kommer att mottas på ny mark. Men Sundsvall är mer van än Härnösand att ta emot stora event så vi känner oss rätt trygga.

De klara artisterna är ­Veronica Maggio, Maskinen samt producenten och dj:n från Sundsvall: Style of Eye. Arrangörerna har satt en målgrupp på personer mellan 15 till 45 år.

– Vi lyckades boka de ­artister vi ville ha, och vi har något unikt vilket man behöver i denna tuffa bransch, säger Dino Vulic.

Biljetterna till sensommar släpptes i samband med avslöjandet och hittills har runt 1000 biljetter sålts. Det totala målet är att sälja 5000 biljetter innan det är dags för premiär.

– Vi tror på vårt mål och att Sundsvallsborna uppskattar vårt koncept. Vi har fått jättefin ­respons, det märks att det här är efterlängtat, säger Dino Vulic.

Mer läsning

Annons