Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ek och Inger i samspel hos Cullberg

Annons
Det var tre år sedan sist, men nu är Mats Ek tillbaka med en ny koreografi för Cullbergbaletten. I verket "Aluminium" anspelar han på vårt förhållande till den vardagliga metallen.


Så fort ridån går upp så kommer alla att förstå titeln, enligt Mats Ek. Inte bara för att det är aluminium i Peder Freiijs kostymer och dekor.

- Motstånd är ett kodord genom föreställningen, och inte nödvändigtvis i politisk mening. Det handlar mer om vår inställning till vardagen. Att se det välbekanta på ett nytt sätt och inte ta allting för givet, säger Mats Ek.

Aluminium är en vardaglig metall som vi alla umgås med utan att lägga märke till den. Det är just dess vardaglighet som gör den till en passande metafor för vad Mats Ek vill uttrycka med rörelser.

- Aluminium har en sorts heshet i klang och reflektioner som gör den abstrakt, samtidigt som den är vardaglig och finns i vår närhet. Den är inte så bemängd med förutsättningar och associationer som till exempel silver, guld, järn och koppar, säger Mats Ek.

"Aluminium", skapades för Compania Nacional de Danza i Madrid där den hade urpremiär i april i år. Den bygger på musik av John Adams. Det är tre år sedan Mats Ek senast arbetade med Cullbergbaletten, där han var konstnärlig ledare mellan 1985 och 1983, med det då nyskapade verket "Fluke".

"Aluminium" ingår i Cullbergbalettens helaftonsprogram, som efter premiären på Dansens hus i Stockholm den 4 november, ska framföras i Schweiz och Rumänien. Mellan januari och mars nästa gör kompaniet en Sverigeturné till elva städer.

Två koreografier av Cullbergbalettens nuvarande konstnärlige ledare Johan Inger fullbordar helaftonsprogrammet. Han bjuder både på det helt nya verket "Negro con flores" och "Empty house" som är en omarbetning av baletten "So now then" som hade världspremiär på Nederlands Dans Theater i Amsterdam 2002.

- Den kreation, som "Empty house" utgår ifrån, var den första där jag arbetade mer med tillstånd än med konkreta små scener. Det är de stora sjoken av känslor jag nu har arbetat vidare med, säger han.

"Empty house" kretsar kring känslan av att vara fånge i sig själv.

-- En vilja att bryta sig loss och gå vidare är kännetecknande för både "Empty house" och "Negro con flores", säger Johan Inger. Han berättar att dansarna, två kvinnor och tre män, inledningsvis befinner i något som kan liknas vid en tät skog, närmast omöjlig att ta sig fram i. Titeln som beskriver en övergång från ett mörker till något ljusare, antyder att det någonstans ändå finns en öppning.

- "Negro con flores" berör en privat historia som jag faktiskt inte vill dela med mig. Jag tyckte bara att formuleringen passade så bra för det här verket, säger Johan Inger.

Mats Ek trivs med att åter få arbeta med Cullbergbaletten, där nästan hälften av dansarna har tillkommit efter hans senaste besök. Det är inte uteslutet att han återkommer med ett nytt verk skapat direkt för ensemblen.

- Det ligger outtalat i den kontakt vi har att det kan bli så. Men mitt arbetsschema är ganska splittrat, jag ska faktiskt jobba både med opera och teater här i Stockholm, avslöjar Mats Ek.

Vilka projekt det rör sig om måste han än så länge hålla hemligt. (PM)


Cullbergbalettens framträdanden i Sverige

4/11 Dansens Hus, Stockholm

5/11 Dansens Hus, Stockholm

8/11 Dansens Hus, Stockholm

9/11 Dansens Hus, Stockholm

10/11 Dansens Hus, Stockholm

11/11 Dansens Hus, Stockholm

12/11 Dansens Hus, Stockholm

14/11 Dansens Hus, Stockholm

15/11 Dansens Hus, Stockholm

16/11 Dansens Hus, Stockholm

---

21/1 Trollhättan, Hebeteatern

25/1 Örebro, Hjalmar Bergmanteatern

28/1 Härnösand, Teatern

1/2 Falun, Stadsteatern

9/2 Lund, Stadsteatern

10/2 Lund Stadsteatern

14/2 Linköping, Konsert & Kongress

17/2 Borås, Stadsteatern

21/2 Gävle, Teatern

24/2 Skövde, Stadsteatern

28/2 Kiruna, Spectrum

3/3 Umeå, Idunteatern

Mer läsning

Annons