Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eric Ericson vill fånga en storstad utan slut

Annons
Eric Ericson skrev brev till företag och myndigheter och samlade dem i en bok. "Brev till samhället" är fylld av märkliga frågor om spelkort, djur och indianreservat - och konfunderade svar. Nu ger han ut en ny bok, helt utan ord. "Panorama" är en 21 meter lång teckning av en fantasistad.


Sidorna är ett myller av höghus i spetsigt nygotisk stil och ibland skjuter mer moderna skyskrapor upp sina glaskroppar mot himlen. Ovanför skär flygplan genom luften, strax intill skorstenarna, och en samling luftballonger seglar förbi. Den här staden har ingen början och inget slut. Storstaden breder ut sig ända in i oändligheten.

- När man flyger in över New York och ser staden nedanför ser den ut att aldrig ta slut. Jag ville göra en teckning som förmedlar den känslan, säger Eric Ericson.

Ingen människa syns till i "Panorama" eftersom staden är sedd på avstånd, precis som från ett flygplan på väg in för landning.

- Det är fascinerande att tänka sig att i varje hus bor en människa som har ett liv, en diskmaskin, en släkting och en julgran. Man ser dem inte, men de finns där bakom, säger Eric Ericson på telefon från New York där han är på en kombinerad jobb- och semesterresa. Och för att hämta inspiration till nya projekt.

För han verkar ständigt ha en mängd parallella projekt på gång och blandar sin bokproduktion med att formge ljusstakar, speglar och annat. Att rita teckningarna till "Panorama" var ett tålamodskrävande arbete som tog flera år - husfasaderna med sina glasrutor och de rykande skorstenarna fyller 50 stora ark som tillsammans bildar en 21 meter lång tuschteckning. Ett urval av teckningarna visades nyligen på ALP Galleri Peter Bergman i Stockholm.

- Jag hade inte en tanke på någon utställning. Mitt uttryckssätt är böcker, men det var kul att ställa ut dem också, säger Eric Ericsson.

Även själva boken var komplicerad att göra eftersom sidorna skulle kunna vecklas ut till en enda lång teckning. Den kostar över två tusen kronor att köpa, så Eric Ericson tror inte att den blir någon storsäljare i Sverige. Men nu har den också kommit ut i en betydligt billigare pocketversion.

- Jag är nöjd med pocketresultatet. Det är coolt att det går att göra en bok som kostar lika mycket som en dålig tidning.

Hur läser man en bok utan ord?

- Man kan bläddra i den då och då. Det är ganska avkopplande att sitta och titta i den tycker jag, säger Eric Ericson och tar fram sitt eget exemplar för att känna efter.

- Och så kanske man blir fascinerad av handarbetet. Det mesta i dag ska göras snabbt och enkelt, men det här har jag fokuserat på i flera år.

"Brev till samhället" kanske var ett mer lättsamt projekt, men grundidén fick han redan som liten när han skrev knäppa brev till olika människor. Under arbetet med boken försökte han utveckla stilen så att det inte låter alltför galet. Till exempel skriver han till en Ufo-förening och ber att få lämna några djur i deras vård: "Vissa är arga och de kan man inte klappa. Ni kan ha djuren att titta på. Jag kommer och lämnar över djuren den 17 december klockan 14.00 för då är jag i Järfälla av andra anledningar." Avslutningsvis påpekar han att han tyvärr inte kan lämna kvar burarna. För den som undrar kan tilläggas att föreningen tackar nej och tillägger att de inte heller har några burar.

- Det är intressant att se hur man bemöter sådana här förfrågningar och det ger en bild av Sverige.

Han skrev även till statsminister Göran Persson och bad om nio miljoner kroner i bidrag för att sätta upp Nürnbergrättegången som dockteater. Det blev inget bidrag, men han fick ett svar.

- I många länder skulle man inte svara på den typen av brev, men i Sverige får en stackars liten medborgare svar. Det visar att demokratin fungerar, säger Eric Ericson.

Han har även gjort en bok om formgiviningen av säkerhetsbroschyrer på flygplan tillsammans med två medarbetare under titeln "Design for impact". Säkerhetsfoldrarnas bilder ska vara enkla och pedagogiska utan att skrämma upp passagerarna, och ofta ser det riktigt trevligt ut att bli evakuerad på ett flygplan. Då får man åka rutschkana och sedan krypa in i ett bulligt tält som guppar på vattenytan. På en av bilderna ler en man lyckligt och flörtar med en sjöjungfru som simmat upp till flotten.

- Det är ofta väldigt vackra bilder i broschyrerna, de ser ibland ut som Roy Lichenstein-målningar. Jag har gjorde en matta av en bild och fick den tillverkad för hand i Indien. Nu hänger den i Karlskrona konsthall, säger Eric Ericson.

Han sammankopplar sina olika verksamhetsområden och vill inte behöva välja en liten nisch. Själv tycker han att det finns något slags linje i det han gör, även om den kanske inte är tydlig för andra.

- Det är väl inte en röd tråd, men orange i alla fall, det är svårt att förklara men sambanden finns, säger han.

Hans stora flygintresse kan exempelvis ses som en länk mellan "Panorama", där känslan är en oändlig stadsvy sedd från ett flygplansfönster, och "Design for impact", som hämtat sitt tema från flygpassagerarnas stolficka.

Och fascinationen för städer kopplar "Panorama" till hans kommande bok om Palmyra, en ruinstad i Syrien. På 200-talet var det en blomstrande stad där karavaner stannade till på sin resa längs Sidenvägen, men i dag återstår bara byggnadsfragment och husgrunder. Om storstaden kan växa sig oändlig i omfång finns kanske ändå en begränsning i tiden. På så vis är ruinstaden en logisk plats att ta vid när stadens rumsliga dimension har utforskats. (PM)


Fakta:

Namn: Eric Ericson

Ålder: 33 år

Bor: I Vasastan i Stockholm

Intressen: "Arkeologi, historia, egentligen allt som finns. Så fort man sätter sig in i något blir det intressant."

Aktuell: Med boken "Panorama".

Tidigare böcker: "Design for impact" (2002, tillsammans med Johan Pihl och Elias Modig), "Brev till samhället" (2003)

Mer läsning

Annons