Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fängslande resa in i det förflutna

/
  • Don Johnston (Bill Murray) ger sig ut på en resa tvärs över amerikanska kontinenten, för att besöka fyra kvinnor i sitt tidigare liv. Han tas emot både kroppsvänligt såväl som hårdhänt.Foto: Scanpix

Filmstaden (Draken): Broken Flowers
Regi: Jim Jarmusch
I rollerna: Bill Murray, Sharon Stone, Frances Conroy, Tilda Swinton, Jessica Lange med flera

Annons
(4 ST)

I sina två senaste filmer framträder Bill Murray som de minimalistiska uttryckens stormästare. Med en lätt vridning av ansiktet, med en liten förflyttning av ena handen, eller med ett långsamt byte av blick uttrycker han mera än de flesta skådespelare lyckas åstadkomma under en stor del av en film.
Till fulländat skådespeleri förvandlar Murray sin mästerliga minimalism i Lost in translation (2004), i det utmärkt fungerande samspelet med den ljuvligt vackra och uttrycksfulla Scarlet Johansson, i ett lågmält kärleksmöte utan kroppslig beröring mellan en ensam medelålders man och en ensam ung kvinna.
Nära nog detta mästerskap upprepar Murray i sin nya film, Broken Flowers. Huvudrollen i den är specialskriven för honom av filmens regissör, den alltid egensinnige Jim Jarmusch. Denna skapande närhet mellan manus, regi och agerande, allt ytterst stramt genomfört, ger åt hela filmen en karaktär av något helgjutet, av något att verkligen ta till sig och fängslas av.
Grundstoryn är briljant i all sin enkelhet och ger många fina utrymmen för goda psykologiska rollgestaltningar
Den medelålders, ensamme, övergivne, uppenbart livströtte före detta charmören Don Johnston (Murray) får en dag ett rosa brev, osignerat och med suddig poststämpel. I brevet står det att han har en 19-årig, för honom okänd son, som antagligen är ute på jakt efter att få kontakt med honom.
Dons livs- och familjeglade granne Winston (Jeffrey Wright) är hängiven amatördetektiv och ger honom ett slags bot mot depressionen, en inspiration att resa bakåt i tiden, in i det förflutna, för att om möjligt kunna ta reda på vem som är mor till den eventuelle sonen. Fyra av de före detta flammorna visar sig vara tänkbara.
Don ger sig ut på en lång resa tvärs över hela den amerikanska kontinenten och möter efter hand i de fyra kvinnorna i sitt tidigare liv. Han tas emot på helt olika sätt, allt från kroppsvänligt till hård knytnäve.
Vad som egentligen händer, eller kanske inte händer, ska självfallet inte avslöjas här. Den förnämliga kvinnokvartetten Sharon Stone, Frances Conroy, Tilda Swinton och Jessica Lange bjuder här också på spännande och träffsäkert skådespeleri.
Jarmusch iscensätter skeendet i långa tagningar, med stadig kamera och med tvära övergångar, fram mot Dons uppvaknande insikter om sig själv. Det är lätt sorgset och vemodigt, men hela tiden djupt fängslande, vilket här förstärks av den mångtonigt beledsagande musiken.

Mer läsning

Annons