Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Festival med bredd

Musik från hela världen är grunden för Urkultsfestivalen vid Nämforsen i Näsåker. Men Urkult är mycket mer än så. Och festivalen tilltalar gammal som ung.

Annons
I det blå cirkustältet vid hembygdsgården pågår cirkusskola där barn får prova på att jonglera, snurra tallrikar på pinnar och göra akrobatkonster.
Detta är bara en av flera aktiviteter för barn som varje år erbjuds på Urkult. Och det är också väldigt många familjer som besöker festivalen. Hit åker vuxna tillsammans med sina små barn med också med sina tonåringar, hit kommer mor- och farföräldrar.
Det är så vänlig stämning här, säger Ulricha Gatugård från Sundsvall, som är här med sin sambo Jimmy Fernström och sönerna Birger, 11 och Aaron, 9. Jag är inte fanatiskt intresserad av världsmusik, men man lyssnar ju ändå på det som bjuds. Det är kul att det är så blandade åldrar också. I går satt vi och pratade med två 83-åriga damer som satt och drack vin och lyssnade på musiken. Och så har vi träffat många Sundsvallsbor, även sådana som man inte trodde skulle vara här.
Två kvinnor från Örebro, Kerstin Johansson och Anna-Stina Henriksson, är här tillsammans med sina tonårsbarn.
Det känns bättre att åka hit än till många andra festivaler, säger Kerstin Johansson. Dels finns det många saker som passar oss vuxna här också, dels känns det överskådligt. Man känner ingen oro för att släppa i väg ungdomarna på egen hand.
Förutom att Urkult erbjuder ett brett spektrum musik (ramen för vad som kan kallas världsmusik är inte snäv här) finns det workshops i bland annat yoga, polskedans och sång, föreläsningar, exkursioner, poesiscen, berättar- och visstugor, teater och just
För många är Urkult inte heller komplett utan ett bad i forsen, där man kan låta sig flyta med strömmen och sedan soltorka på klipphällarna. I samma veva tar man sig förstås en titt på de berömda och vackra hällristningarna.
På vägen upp från forsen kan man ta vägen via älvcampingen där ungdomar buskspelar och lagar veganmat i stora gemensamma grytor.
Och så kan man shoppa och äta. På vägen mot festivalområdet står stånden tätt. Här finns smycken och kläder, instrument och prydnadsföremål, det mesta från andra delar av världen. Inne i området finns också ett stort utbud av rättvisemärkta varor.
Och både i och utanför området serveras mat. Bland annat har flera Näsåkersbor tagit tillfället i akt och satt upp små matserveringar i sina trädgårdar. Inne på festivalområdet är det kravmärkt mat som gäller) och flera av serveringarna erbjuder vegetarisk kost.
Där finns också den härliga lekparken Urspel, en instrumentverkstad, målarverkstad och möjlighet att prova på forntida tekniker, som skinnsömnad och bandflätning.
Och så den lugna stämningen, avsaknaden av fylla och bråk. Det hoppades undertecknad kunna skriva om Urkult. Men så dök människor upp som berättar om något som aldrig tidigare förekommit på Urkult: natten mellan fredag och lördag blev en ung man misshandlad med ett järnrör på campingen strax utanför festivalområdet. Dessutom har folk blivit bestulna.
Flera småbarnsföräldrar befann sig i närheten och blev rejält uppskrämda.
Urkultsarrangörerna kommer att behöva ta en allvarlig funderare på hur de ska förhindra att sådant här inträffar fler gånger.

Sagomusik, tillbakalutat sväng och balkanös

MUSIK
Urkult (lördag): Babajagas, Cosmo Griot, King Naat Velov, The Original Kocani Orkestar
EEn sagokittel. Så presenteras Babajagas musik i Urkultsprogrammet. Det är en bra beskrivning. Gruppen består av fem unga musikanter med bakgrund i både folklig och klassisk musik och spelar egna låtar, där stilar, taktarter och stämningslägen övergår i varandra. Ena stunden en sprittande polkett, nästa orientaliska tongångar, och nästa mustiga stråkriff på fiol, nyckelharpa och cello. Och nästa igen en kärleksdikt, följd av finstämda toner på harpa och säckpipa. Musik att bli glad av.
Cosmo Griot från Falun gör också sin egen musikmix, fast på ett helt annat sätt. Här möter senegalesisk koramusik (kora är en slags harpa gjord av en kalebass) bluespop på gitarr, bas, trummor och sång. Tillbakalutat och svängigt på samma gång. Extra plus för Lamine Cissokhos vackra scenkläder!
När sedan King Naat Velov och The Original Kocani Orkestar kör i gång med sin romska brassmusik är det ös mer än finlir som gäller. På trumpeter, tubor, saxofon, sång och slagverk ger de allt och lite till. Spräckligt, är ordet som far genom mitt huvud i mitt försök att beskriva soundet av blåsinstrumenten som spelar ihop och "full fart framåt" är bästa beskrivningen av tempot. Kan någon sitta still till detta?




Mer läsning

Annons