Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folcker i folkton på svenska

Jessica Folcker var en av de första att åka ut i kylan när den svenska skivbranschen började kana utför. Nu har hon tagit farväl av Cheironpoppen och släpper en skiva på svenska.

Annons
Det har gått ett par månader sedan hon var med i Melodifestivalen och när den kommer på tal börjar Jessica Folcker att skratta.
Allt omkring var helt otroligt men det var rätt kul att se. I medierna var det så hysteriskt - och snaskigt, verkligen.
Efter att ha motstått Christer Björkmans lockrop i flera år tackade hon ja och blev genast favorittippad i Skellefteås startfält. Men en halsinfektion kom i vägen och hon hamnade på en delad sjätteplats.
Det var en parentes - det sade jag innan och det säger jag efteråt. Det var en rolig erfarenhet även om jag mådde dåligt hela den veckan. Jag var bara glad att jag tog mig igenom låten även om det lät uselt. Det var bara att gå upp och köra det bästa jag kunde.
Den dansanta tävlingslåten \"Om natten\" finns med på hennes nya skiva men bara som extraspår. I stället är albumet På svenska vigt åt vemodig, stämningsfull pop
I början var det svårt att sjunga på svenska - jag var så van att sjunga på engelska att alla \"l\" blev amerikanska. Så det fick jag jobba på, men det släppte. Det är otroligt mycket roligare att sjunga på svenska, mycket mer nära och personligt.
Sedan ville jag att det skulle vara lite - vuxenpop låter fånigt, men mer moget. Det här är lite mer spelad musik, lite viskänsla och folktoner. Jag ville ha det lite tidlöst och enkelt, rätt mycket vemod och melankoliska toner.
Det finns gemensamma drag i soundet mellan På svenska och Lisa Nilsson Himlen runt hörnet från 1992. Och även Jessica Folcker har fått hjälp av hitmakaren Mauro Scocco - han har skrivit två av låtarna på skivan. På resten av låtarna står Dilba som textförfattare och Moh Denebi som kompositör, och skivan är inspelad i Denebis lilla studio i Stockholm
Man tog tricken två stationer och sedan fick man skynda sig att spela in på två, tre timmar innan man skulle hem till lillen igen - jag har ju fått barn. Men det var jätteskönt, man slapp åka över hela världen för att spela in en låt här eller där.
I slutet av 90-talet var Jessica Folcker en av artisterna i Cheironstudions stall och hennes första skiva blev framgångsrik i Europa och Asien. Uppföljaren kom 2000 och då hade skivbolaget dragit fram de stora kanonerna och satsade på genombrott i Britney Spears-klassen i USA.
De var helt exalterade där borta, \"det här är nästa stora grej\". Jag åkte dit och spelade in en video för 1,8 miljoner kronor - helt absurt!
Men skivan blev inte den storsäljare som skivbolaget hade hoppats på och i samma veva började skivbranschen känna av den kommande krisen. Jessica Folcker fick sparken.
Det var ett slag i ansiktet som hette duga då, jag var typ bland de första som blev droppade på det sättet. Sen kom det ju på löpande band när det började gå dåligt för industrin.
Nu ser hon det nederlaget som en förklädd möjlighet. Yttre ting, som skivbolagspolitiken, resorna till glassiga studior på andra kontinenter och den ständiga fokuseringen på artisten som produkt, kan inte längre ställa sig mellan henne och musiken.
Då får man tänka efter lite extra \"vad vill jag göra nu, vad tycker jag om, vilka vill jag jobba med?\". Det har varit otroligt tillfredställande för då kommer man tillbaka till musiken, till grunden. Jag tror bara att det har varit bra. Man måste rensa lite ibland - vädra.
På svenska ges ut på ett litet skivbolag och Jessica Folcker har helt fria händer. I dag vill hon inte få ett nytt kontrakt med någon av jättarna.
De stora skivbolagen är bara pengar och inget annat. Jag sålde mitt första album i 700 000 exemplar och det var ju fantastiskt. Men det var inte nog, för jag jämfördes med Britney Spears och \'N Sync som sålde i miljonupplagor. Så jag tänkte \"gud, det går inte bra för mig\". I dag är man glad om man säljer 20 000 plattor.
Hur är det att jobba med Moh Denebi i jämförelse med Denniz Pop och Max Martin?
Jag hade känt Cheironkillarna sedan jag var typ 16, det var som att jobba med sina kompisar. Men de var otroligt proffsiga. Det spelade ingen roll om man hade en dålig dag, man fick inte gå och tjura - \"nu jobbar du!\". Mohammad tror inte på att trötta ut, han tror att man är fräschast i början. Jag har haft den glada energin kvar efteråt, i stället för att bli helt galen.
Vad har du för drömmar nu?
Just nu är jag inne i det här och fokuserar på det. Men jag jobbade för Femman och gjorde ett modeprogram, något sådant skulle jag lätt kunna tänka mig att göra igen. Sedan skulle jag gärna ha en delikatessaffär och en restaurang också, men jag är sångerska först och främst. (PM)

Fakta/Jessica Folcker

Fullständigt namn: Jessica Elisabeth Angelique Folcker
Född: Den 9 juli 1975 i Huddinge.
Bor: I Vasastan i Stockholm.
Familj: Kärestan Michele, sonen Nino (åtta månader), mamma, pappa och bror.
Viktiga skivor: Fleetwood Mac: Tango in the night, David Bowie: Let\'s dance, Prince: Purple rain, Michael Jackson: Thriller och Stevie Wonder. Hotter than July.
Senast lästa bok: Leva livet-serien av Armistead Maupin.
Favoritfilm: Gudfadern.
Hjälte: Nino och mamma.
Aktuell: Med albumet På svenska som släpps den 4 maj och som hon följer upp med spelningar runt om i Sverige.


I slutet av 90-talet ingick Jessica Folcker i Cheironstudions stall. När hon snart skivdebuterar på svenska gör hon betydligt mer lågmäld musik på ett litet skivbolag.
Foto: Mats Oscarsson

Mer läsning

Annons