Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förpackningar - design som berör alla

Annons
Muggen som själv värmer kaffet. Vinflaskan med inbyggd korkskruv. Utställningen "Öppna här!" på Svensk Form visar smarta, snygga och roliga förpackningar som redan finns eller är på gång.


När en ny vara ska introduceras lägger tillverkaren nästan lika mycket krut på att hitta en läcker design på förpackningen som på själva innehållet. Det är höljet som syns och ska ta för sig i butikshyllan och helst sticka ut bland konkurrenterna.

Det är Designår i år och för Svensk Form är det naturligt att lyfta fram förpackningsdesign som en viktig och växande gren av industridesignen. Inte minst i skogsindustrinationen Sverige där vi tillverkar så mycket kartong, som ännu är en av de viktigaste råvarorna i förpackningar.

- Fortfarande är det främst reklambyråerna som får uppdragen att designa förpackningar. Absolut-flaskan, en ikon bland svenska förpackningar, togs till exempel fram av en reklambyrå, säger Åsa Öberg vid Design Studio Värmland som lett utställningsprojektet.

Att reklamfolket har fått leda utvecklingen har lett till att förpackningsdesign ofta felaktigt betraktas som grafisk design. Men det är inte bara ytan som gäller. En förpackning har många funktioner och ska uppfylla massor av krav innan den blir en sopa.

- Vi konsumenter ska tycka att förpackningen är snygg att se på, lätt att förstå och att vi kan öppna och stänga den utan krångel. Samtidigt berörs många yrkesgrupper av hur en förpackning är utformad, framhåller Åsa Öberg.

För att illustrera det i utställningen gick Designstudion till branschfolk i alla led och frågade hur en ketchupflaska borde se ut för att tillgodose just deras specifika intressen.

Varumärkets ägare ville ha en stor flaska med rejäl plats för loggan. Fabrikören föreslog en hink som gick att fylla på nolltid. Transportören vill ha en kub som tog minimalt utrymme. Handlaren ville ha ketchupflaskorna serverade på pappflak, lätta att langa upp på hyllan. Konsumenterna krävde ketchup som går att spreja på korven.

Utställningen är fylld av smarta förpackningsidéer tänkta att göra livet till en lek för konsumenterna. Muggen som själv värmer kaffet är kanske är en lösning för den som tycker att bryggaren är för långsam. En kemikalieladdning i botten av muggen blandas om när man trycker på en knapp, på någon sekund blir kaffet hett.

Plastpåsen "Margerita in a Bag", från USA, innehåller ett pulver med smakerna. Sedan är det bara att fylla på sprit till markeringen och slänga in påsen i frysen. Voila! så är drinken färdig.

Mer sympatisk är den enkla äggkartongen av returpapper som fått pris av Reumatikerförbundet för att den är så lätt att öppna och stänga för värkande fingrar. Vinflaskan med texten på etiketten även i blindskrift är efterlängtad av många synskadade.

Stressade barnfamiljer gillar säkert idén till en kartong för barnvälling med pulvret portionsförpackat i plaströr som man kan ta med sig i fickan.

En ännu inte produktionsfärdig kartong för tvättmedel serverar pulvret i dosförpackningar i ett material som löser upp sig själv i tvättmaskinen. Med medföljande kort kan man testa vattnets hårdhet och dosera därefter.

Konservburken som garanterat inte ger skärsår i fingrarna finns redan i Brasilien. Man skrapar med nageln bort ett skyddshölje på locket, vakuumet släpper och det är bara att lyfta av locket.

Miljöaspekten vägs för det mesta in när nya förpackningar tas fram. En del av utställningen tar upp fördelar och nackdelar från miljösynpunkt med förekommande förpackningsmaterial. Bäst i test får en ny italiensk glassförpackning i plast gjord av majs. När man ätit färdig slänger man bägaren på komposten.

"Öppna här!" visas på Svensk Form i Stockholm mellan den 16 mars och 15 maj och går i mitten av oktober vidare till Värmlands museum i Karlstad. En turné till fler orter planeras. (PM)

Mer läsning

Annons