Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från crosshojar till pepparkakor

Annons
Omkring 1960 klev Sverige fram som en stormakt inom motocrossporten. På hojarna som Sven "Storken" Lundin, Vilde-Bill Nilsson och Rolf Tibblin vann sina VM-guld med mullrade motorer konstruerade av Nisse Hedlund.


I utställningen "Nisse Hedlund Story - ett liv med motorcyklar" berättar Tekniska Museet i Stockholm historien om snillet och motorentusiasten Nisse Hedlund som i dag är 72 år.

- Motorcykeln var ju det fortskaffningsmedel som stod till bud efter kriget. På den tiden kunde ju de flesta med körkort köra en mc. Bilarna blev ju vanliga lite senare, säger han som förklaring till intresset för motorcyklar som vaknade redan i tonåren.

En motorcykel med en så kallad SRM, svensk racermotor, visas i utställningen. Den byggde Nisse Hedlund tillsammans med klasskamraterna när han 1948 ännu gick på teknisk yrkesskola i Spånga i västra Stockholm.

- Det låg inte så mycket pengar i att tillverka tävlingscyklar så Husqvarnas kände motorkonstruktör Folke Mannerstedt anlitade helt enkelt eleverna på skolan för att fila till delarna till sin motor, säger Lars Paulsson, producent för utställningen och intendent på Tekniska museet.

Efter utbildningen fick Nisse Hedlund jobb på Endfors & Sons Mekaniska Verkstad som gjorde legoarbeten till motorcykelfabrikerna. 1957 var han mogen att köpa företaget och konstruerade sin första motor som Monark monterade i sina motocrosscyklar.

- Det blev fullträff nästan direkt. 1995 tog Sten "Storken" Lundin hem VM-guldet på sin Monark med motorn från Hedlunds Motormekaniska som var företagets nya namn. Nästa år var det Vilde-Bill Nilssons tur att ta VM-titeln men då satt Hedlund-motorn i en Lito från Lito-verken i Helsingborg, berättar Lars Paulsson.

Sverige och Lundin vann VM även 1961. Året därpå såg det unga stjärnskottet Rolf Tibblin till att säkra den svenska segersviten, men då satt Hedlund-motorn i en Husqvarna. Även 1963 blev det VM-guld för Tibblin.

Hans vinnande Husqvarna finns med i utställningen, liksom Nisse Hedlunds första helt egentillverkade motorcykel från 1964. Det är en vit maskin som många ser som hans mästerverk. Den nya V2-motorn hade han skissat på i flera år.

Efter VM 1964, där Rolf Tibblin kom tvåa, tog spekulationerna fart. Många ansåg att han kunde ha vunnit om han hade valt att tävla med Hedlunds motorcykel i stället för att gå över till en tjeckisk CZA.

- Inom motocrossporten efterfrågade man nu lättare tvåtaktsmotorer så Nisses fyrtaktare sågs plötsligt som omodern. Han satsade på tävlingscyklar för speedway och isracing, men snart bestämde sig Svenska Motorcykelförbundet för att Hedlunds motorcyklar inte uppfyllde kraven, förklarar Lars Paulsson.

Det gick allt sämre för världens minsta motorcykelfabrik, Hedlunds Motormekaniska var inrymd i källaren på ett vanligt hyreshus i Spånga, men Nisse Hedlund vägrade att ge upp. Hans V2:a användes på motorcyklar, inom den udda grenen sidovagnscross som var stor i Tyskland, ända in på 1980-talet.

- När Nisse flyttade verkstan till Tyresö började han äta lunch med chefen för Annas Pepparkakor som har sin fabrik i samma industriområde. Det slutade med att han byggde en hel bakmaskinlinje för pepparkakorna.

De nära 200 motorer som Hedlunds tillverkade är i dag hett eftertraktade av hemmabyggare i hela Europa. Fyrtaktsmotorn mullrar nästan lika dovt och skönt som en Harley Davidson, en tillverkare som också envist håller fast vid fyrtaktstekniken.

- Hemmabyggare gillar inte att sätta in japanska motorer, de låter ju ungefär som att åka på en symaskin, säger Lars Paulsson.

Flera vackra hembyggen med Hedlund-motorer visas i utställningen, bland annat Nisse Hedlunds egen röda landsvägshoj som han fortfarande åker på.

- Det händer att jag puttrar fram på motorcykeln ibland. I verkstan gör jag mest reservdelar till pepparkaksmaskinerna. Det finns två kompletta maskiner eftersom Annas Pepparkakor har tillverkning i Kanada också, säger Nisse Hedlund.

"Nisse Hedlund Story" pågår mellan den 2 juli och 25 september. (PM)

Mer läsning

Annons