Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från massiv brons till papper och vax

Annons
En figur i sten eller brons på en sockel - så uppfattade vi begreppet skulptur för 25 år sedan. I dag spränger den tredimensionella konsten alla gränser. Sommarens utställning på Wanås slott ger en bild av utvecklingen inom samtida skulptur i Norden sedan 1980.


- Installationer har blivit en viktig del av den tredimensionella konsten. Materialen är annorlunda, i dag arbetar många skulptörer i vax eller papper till exempel, säger Marika Wachtmeister, ansvarig för verksamheten på Wanås.

I utställningen "Samtida skulptur i Norden 1980-2005" har hon dock valt bort videoinstallationer, som numera har tagit plats inom begreppet skulptur. Däremot visas skulpturklassade fotoverk av bland andra Olafur Eliasson och Hreinn Fridfinnsson.

- För 25 år sedan var det i första hand män som arbetade med skulptur, men efter 1990 har kvinnorna gjort ett mäktigt intåg. I dag är könsfördelningen i det närmaste jämn bland skulptörer.

16 av de totalt 44 konstnärerna som visar sina verk på Wanås i sommar är kvinnor.

Marika Wachtmeister pekar också på skulptörernas förändrade syn på sockeln som figurerna vilar på. Tidigare sågs den som något nödvändigt ont som målades i en neutral färg för att inte synas.

Konstnärer, som i dag arbetar med figurer som kräver ett fundament för att stå upprätt, framhäver ofta sockeln eller gör den till en integrerad del av verket.

- Ta Truls Melins "Aspirant", ett stor rött flygplan som kraschar rakt in en stor kub, denna står i sin tur på spinkiga stålben. Där blir sockeln en framträdande och viktig del av skulpturen.

Konstprojekten vid Wanås slott i norra Skåne har pågått varje sommar sedan 1987. Huvudspåret har varit att man har bjudit in yngre konstnärer som på plats har skapat permanenta eller tillfälliga installationer i parken, skogen eller på ängarna som omger slottet.

En idé som kulminerade förra sommaren då amerikanska Maya Lin bjöds in för att göra den gigantiska landskapsinstallationen "11 minute line". Den över 500 meter långa, slingrande jordvallen i en beteshage invigdes i september, men kan först nu avnjutas i sin grönskande prakt.

- När vi i år ville skildra en hel epok var det naturligt att för första gången låna in verk till utställningen, säger Marika Wachtmeister. Till saken hör att Wanås i år kan inviga en konsthall i det renoverade Stallet som gör det möjligt att inomhus visa ömtåliga verk. Stallet blir Wanås första utställningslokal för åretruntbruk, men ännu planeras inga utställningar vintertid.

- Vi trodde först att vi hade gjort det lätt för oss genom att låna in färdiga verk. Inga schaktmaskiner och lastbilar som fraktar jord i år inte. Men att till exempel ta hit Ulf Rollofs installation "Lifeboats", som består av 365 båtar i vax från Moderna Museet var väl så komplicerat.

De flesta verken är inlånade från Moderna Museet, Rooseum i Malmö och Malmö Konsthall. Att transportera och packa upp komplicerade verk i många delar kräver medverkan av museernas konservatorer och att konstnärerna är på plats när de placeras.

- Många verk är väldigt stora, som Katrin Sigurdardottirs "High plane 3". Man måste gå upp på stegar och sticka upp huvudet genom hål i golvet på nästa plan för att se hennes landskap som mäter tre gånger tre meter.

Stor är också Stina Ekmans installation "Gitter" som består av hundratals små kubiska skulpturer symmetriskt placerade på väggarna i ett rum. Verket blev hennes genombrott när det visades på Moderna Museet 1985.

Utställningen rymmer även klassiker som originalet till Carl Fredrik Reuterswärds tillknutna revolver "Non-violence" i ett överraskande litet format. Här finns också Ernst Billgrens grävlinghuvud i mosaik med titeln "Åsikter om andras tankar" från 1990.

- Några konstnärer har arbetat på plats i Wanås även i år. Till exempel Jan Håfström som här har återskapat verket "Konsten att dö" från 1998.

Monika Larsen Dennis har i Wanås gjort en tolkning av Auguste Rodins berömda "Kyssen". Som i en gjutform har hon mejslat ut ett negativ av Rodins skulptur i två marmorblock. Två personer som sätter sig där hamnar automatiskt i den passionerade situation som originalet skildrar.

Sommaren på Wanås bjuder också på utställningen "Rum i Rum" där arkitektstudenter från Lunds Tekniska Högskola skapar enskilda verk som tillsammans ska bilda en arkitektonisk helhet. Till projektet "Minutminnesmärke" har elever från skånska gymnasier inbjudits att göra minutlånga filmer om vad de anser att åskådaren ska bära med sig i sitt minne.

"Samtida skulptur i Norden 1980-2005" pågår mellan den 29 maj och 23 oktober. (PM)

Mer läsning

Annons