Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gilliam avslöjar sina favoriter

Annons
Han ändrade humorns historia i Monty Python och när det älskade kollektivet splittrades fortsatte Terry Gilliam att göra egensinniga filmer. Stockholms filmfestival ger honom priset Visionary Award och bad honom visa tre filmer som inspirerat honom. Svaret blev Bergman, western och ett verk av en belgisk doldis.


- Det var inte så genomtänkt. Jag var upptagen med annat men de fortsatte att tjata så jag valde de första jag kom på, säger Terry Gilliam.

Tidigare i år gick hans "Bröderna Grimm" upp på biograferna. Den surrealistiska sagan fortsätter traditionerna Gilliam byggt sin karriär på - "Baron Münchausens äventyr", "De tolv apornas armé" och "Fear and loathing in Las Vegas" vrider om perspektivet totalt, oavsett om de utspelar sig i då-, nu- eller framtid. Själv rycker filmaren på axlarna åt att bli prisad som visionär och säger att det är fullt tillräckligt att få komma till Stockholm - men att han hoppas att priset är tungt.

- Då kan man använda det som dörrstopp. Visonär? Jag vet inte. Jag gör de filmer jag vill och om andra tycker att de utvecklar filmkonsten så är det naturligtvis roligt.

Till årets upplaga av filmfestivalen i Stockholm valde Gilliam filmerna "Revansch", "Det sjunde inseglet" och "Totos bedrifter". Han får det att låta som att han tog de tre första bästa han kom på, men när han börjar utveckla varför visar han prov på genuin passion för verken.

"Det sjunde inseglet" - Ingmar Bergman, 1957

Demonregissörens stora internationella genombrott och en av de mest hyllade svenska filmerna genom tiderna.

- Senast jag såg den var för tio år sedan, och jag förvånades över hur enkel den ser ut. Bilderna är små, men när de väl nått fram till mig är det genom en resonansbotten som gör dem jättestora i mitt huvud. Jag önskar jag kunde göra en så enkel film. Min version hade blivit så mycket större, så mycket dyrare.

När såg du den första gången?

- Det måste ha varit när jag gått ur skolan, på en bio i New York. Utan "Det sjunde inseglet" hade det inte blivit någon "Monty Python och den heliga graalen", det var vårt försök att skapa ett litet syskon till den. När de döda dansar, scenerna med Max von Sydow och hans familj, flickan som bränns, det är fantastiskt.

"Revansch", Marlon Brando, 1961

Westernfilmen om hämnd blev skådespelarens enda försök att regissera, Brando tog över kommandot när Stanley Kubrick hoppade av.

- Jag älskar westernfilmer, de är som filmer om medeltiden. Alla har klart definierade roller - den onde, den gode - och landskapet är en fantastisk font. "Revansch" är strålande, även om alla sågade regissören när den kom. Manuset är fantastiskt med strålande dialog. Brando, Karl Malden och Slim Pickens i huvudrollerna, det kan inte gå fel. Brando är lite tjock, men visar prov på fantastiska idéer. Det finns en scen där de rider längs kusten som måste ha kostat jättemycket pengar. David Lean kunde komma undan med sådant, men inte Marlon Brando.

"Totos bedrifter", Jaco van Dormael, 1991

Absurd tragikomik om förlossningsförvecklingar och hur de påverkar livet. Jaco Van Dormael är från Belgien och efter "Totos bedrifter" har han bara gjort en film, "Den åttonde dagen", som kom 1996.

- Den tyckte jag var ett misslyckande. "Totos bedrifter", däremot - jag jobbade med "Fisher king" när den kom och glömde totalt bort min egen film medan jag satt i salongen. Det är ett kvalitetsbetyg. Den är så söt och oskuldsfull. Efter att ha sett den funderade jag på att sluta filma. Det kändes som om det var poänglöst. Om jag inte kunde upprepa hans bedrift kunde jag lika gärna skaffa ett riktigt jobb.

Hur har filmerna du valt påverkat ditt eget filmande?

- Jag gillar inte pedantiskt gjorda, naturalistiska filmer. Mitt mål är att öppna upp folks hjärnor och få i gång deras fantasi. Hollywood slår av folks hjärnor, jag vill tvinga sinnena att jobba. Om folk betalar för att gå på gym och träna sina kroppar borde det vara okej att få dem att gå på bio och betala för att träna hjärnan, säger Terry Gilliam. (PM)

Mer läsning

Annons