Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hård konkurrens om plats i digitalt marknät

Annons
34 tv-kanaler slåss om de två eller tre nya platserna i det digitala marknätet. Bland ansökarna finns de etablerade tv-bolagen men också nykomlingar.


På tisdagen presenterade Radio- och tv-verket listan över tv-kanaler som vill nå ut till fler tittare genom att få tillstånd till marksänd digital-tv.

De etablerade programföretagen Kanal 5, TV4 och TV3 har alla ansökt om tre nya kanaler. De utländska tv-bolagen håller sig också framme - Eurosport, Discovery, CNN och Fox har alla ansökt. De svenska dagstidningarna har också på allvar gett sig in i tv-världen. Expressen vill sända sin sportkanal i marknätet, Aftonbladet vill starta Storstads-TV och Dagens Industri vill få med sin kanal DiTV.

Men här finns också oskrivna kort, som svenska sportkanalen Fan TV, Kanal 10, norska Fun TV, spelkanalen Xover och Axel och Margareta A:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål. 26 olika företag står för de 34 ansökningarna.

- Det är ett tufft startfält, säger Peter Schierbeck på Radio- och tv-verket.

Redan i dag har 20 bolag rätten att sända ett 30-tal kanaler, bland dem finns Sveriges Television. Alla dessa har lämnat in ansökningar om att få behålla sina sändningsrätter.

Till den 21 november ska verket komma med ett yttrande till regeringen om vilka nya kanaler man förordar. Kriterierna för vem verket ska välja finns i Digital-tv-förordningen. Först och främst ska man undersöka om ansökaren har de tekniska och ekonomiska möjligheterna att sända. Men i förordningen betonas också mångfald i programutbud och ägande. Det borde gynna nykomlingar på de etablerade programföretagens bekostnad. Det borde också innebära att de som vill presentera ytterligare en filmkanal eller sportkanal får det svårt.

Övergången till det digital-tv har just inletts. I februari 2008 ska det analoga marknätet vara avvecklat. Vitsen med att sända i det digitala marknätet även om man finns i kabelnät och satellitnät är att man når de sista cirka 25 procenten av tv-tittarna som varken har kabel eller parabol.

Branschen är i snabb utveckling, både vad gäller teknik och innehåll. De aktuella sändningstillstånden sträcker sig bara fram till 2007.

- Vad som händer sedan är svårt att spekulera i. Kanske blir det fler frekvenser tillgängliga. När de analoga sändningarna stängs blir mer utrymme ledigt, men det är ännu inte bestämt vad de ska användas till. Dessutom går tekniken framåt. Redan i dag finns tekniken för att komprimera så att fler kanaler får plats, säger Peter Schierbeck. (PM)


Sökande:

SPORT-Expressen - Expressens sportkanal

Storstads-TV - Aftonbladets nya tv-kanal

BigTV - ny nöjes-tv-kanal

Axel och Margareta Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål - har ännu inte preciserat vad man vill göra med sin kanal

C More Film/C More HD - Canal+ Filmkanal vill sända högupplöst tv

DiTV -- görs av finanstidningen Dagens Industri

Discovery Civilisation - finns i satellit- och kabelutbud

Discovery Science - finns i satellit- och kabelutbud

FanTV - ny kanal för sport

Kanal 10 - religiöst innehåll

Extreme Sports Channel - - finns i satellit- och kabelutbud

Eurosport 2 -- Eurosports andra kanal

FX - görs av Fox och sänds utomlands redan

Kanal 5 - har ansökt om tre nya kanaler, men innehållet är ännu hemligt

National Geographic Channel - finns i satellit- och kabelutbud

NonStop Lifestyle - ny amerikansk kanal

NonStop Filmfestival - ny filmkanal

Öppna Kanalen Sverige - lokalradio som redan finns regionalt

Television & Wireless Applications Europe AB - sysslar med interaktiva tjänster snarare än tv-program

Fun TV - norsk tv-kanal

The Voice - finns i satellit- och kabelutbud

CNN International - nyhetskanalen

Boomerang - barnkanal som görs av Turner

TV4 har ansökt om tre nya kanaler, men innehållet är ännu hemligt

Viasat - 3 kanaler: en ungdomskanal, en seniorkanal och en sportkanal

Xover - ny spelkanal

Reality TV -- finns i satellit- och kabelutbud

Öppna Kanalen Växjö

Mer läsning

Annons