Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårdrockande Jesus har blivit Blys melodi

Annons
I tre år har han varit frälsare i rockoperan "Jesus Christ Superstar", i sex olika sammanhang. Nu ska Oskar Bly spela Jesus igen. Passionsdramat på Maxim i Stockholm blir den hårdast rockande version som hittills har gjorts, lovar han.


Det är en vidareutveckling av föreställningen som blev en stormande publiksuccé hemstaden Örebro förra sommaren. Den då 27-årige Oskar Bly nyöversatte texterna, gjorde kostym, scenografi, musikarrangemang, regisserade skådespelare och ett 60-tal amatörer och spelade själv huvudrollen. Nu nöjer han sig med att "bara" regissera och spela Jesus.

- Då provade jag stilgrepp som vi nu gör fullt ut på scenen. Det är en metauppsättning där vi spelar människor som spelar "Jesus Christ Superstar". Vi vill visa att historien fortfarande lever i de små sammanhangen i vår värld nu, säger Oskar Bly.

Föreställningen börjar med att dagens Oskar Bly dyker upp i dåtidens Jerusalem. I slutscenen sker korsfästelsen på Karlaplan i Stockholm i oktober 2005.

- Vi lyfter fram kärleksbudskapet livs levande. Vi vill visa att alla kan vara kärleksfulla och suveräna skapare av sina egna liv. Hade jag fått träffa Jesus så tror jag att han hade sagt så här: "Jag är Gud. Det är du med. Försök inte härma mig utan följ din egen vilja, säger Oskar Bly.

Jenny Silver i rollen som Maria Magdalena och Ted Åström är några av skådespelarna som följer med från Örebrouppsättningen. På Maxim förstärks ensemblen av musikalproffset och publikdragaren Anders Ekborg med huvudroller i "Chess" och "Kristina från Duvemåla" bakom sig.

- Jenny är en ovanlig skådespelare och artist i Sverige. Hon fastnar inte i flickepitetet, det finns en elegans över hennes kvinnlighet utan att hon någonsin gör sig till. Sedan tycker jag att vi som scenpar rent bildligt passar bra ihop.

Oskar Bly är hårdrockaren från Örebro som när han var 17 år tog över efter kompisen Martin Stenmarck på Wallmans salonger. Någon från Teater- och operahögskolan i Göteborg hörde honom sjunga, han sökte, kom in och plötsligt hade han en operautbildning. Man kan säga att Oskar Bly har rockoperan om Jesus i blodet. Han pappa Lars Åke Bly spelade Judas mot Bruno Winzell (Jesus) och Agnetha Fältskog (Maria Magdalena) i den första svenska uppsättningen av "Jesus Christ Superstar" 1971.

Tröttnar han då aldrig på att ständigt spela Jesus?

- Om vi nu antar att det är Guds son jag ska spela, så vore det rätt förmätet av mig att säga att jag är trött på honom. Jag känner dagligen att jag har så mycket mer att utforska. Det har blivit en roll som söker upp mig, kan man säga.

Om han själv är troende i kyrkligt kristen mening tycker han är en svår fråga.

- Om tro och tvivel är motsatser så tror jag att det är mer lönsamt att tro. Man kan se det som att välja mellan kärlek och rädsla, säger Oskar Bly som inte anser att han behöver vara med i någon klubb för troende.

För att bli mer konkret tar han två personer i ett förhållande som exempel.

- Om jag varje dag tvivlar på att jag älskar är jag ju alltid olycklig. Om jag däremot tror att jag är älskar så är jag ju lycklig.

"Jesus Christ Superstar" får premiär på Maxim den 14 oktober och ska enligt planerna spelas fram till den 30 april nästa år. Går det bra kanske det blir en Sverigeturné till sommaren.

- Blir det inte det så är mina intentioner att utveckla mig inom den klassiska musikteatern. Jag har ett erbjudande från ett italienskt operasällskap om att spela Rudolf i "La Bohème" under en Europa-turné i höst. För att kunna säga ja så krävs det att jag har sommaren på mig att ställa om rösten rent muskulärt.

Oskar Bly har också skrivit manus till en musikföreställning med titeln "Tolv ton kärlek ur mitt längtande hjärta" som han vill sätta upp på en teaterscen i Stockholm.

- Det är en modern, elektrisk kabarét för mig och ett rockband. Musikaliskt kan den beskrivas som en mix av punk och chanson, säger Oskar Bly. (PM)

Mer läsning

Annons