Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högexplosiv opera på Drottningholm

Annons
Kan frustration, desperation och vanmakt föda destruktiva mördarmaskiner? Frågan är högaktuell men ställdes redan på 1700-talet i barockoperan "Zoroastre". Nu sätts den upp på Drottningholms Slottsteater.


De ljusa krafterna tror sig ha segrat när hela jorden plötsligt skakas och allt tas i ett ögonblick över av de mörka krafterna. Bakom scenen står 30 man och drar i alla tampar för att på fem sekunder ha förändrat hela scenbilden. Verkligheten blir till ett helvete - just som i London, Madrid och New York på 2000-talet. Men det här är 1700-tal och i operans dramatiska form. Tisdagen den 2 augusti är det premiär på Drottningholms Slottsteater.

- "Zoroastre" handlar om människor som är beredda att ge vad som helst för sin sak. Även om det leder till deras egen död, berättar Per-Erik Öhrn, konstnärlig ledare på Drottningholms Slottsteater.

Dock är det inte en historia som ger tydliga fingervisningar om vad som är rätt och fel. Regissören Pierre Audi menar att berättelsen väcker tankar om att våldet kan grunda sig i en känsla av att inte kunna göra något åt sin situation.

- En filosofi behöver inte nödvändigtvis vara bättre än den andra, säger han.

I "Zoroastre" uttrycks motsättningarna i sagoform - det goda kämpar mot det onda, den persiske religionsstiftaren Zoroastre strider mot de mörka krafterna. Men ondskan smyger sig på honom från ett annat håll, i form av två vilda och starka kvinnor som slåss om honom. De dras in i rivalitet och svartsjuka där den ena tillåter sig att ta till barbariskt våld för att nå sin vision om att bli ett med Zoroastre.

- En sådan här våldsam opera är sällan spelad i modern tid, säger Per-Erik Öhrn.

Han talar sig varm för Drottningholms Slottsteater som han menar är som klippt och skuren för att skildra ett destruktivt raseri, med möjligheten att skifta dekor på några sekunder. Orkestern använder kopior av gamla instrument från 1700-talet som ytterligare förstärker stämningen. Drottningholms Slottsteater var den första operan i världen att använda sig av dessa instrument.

- Musiken får en kärv, dov och rå ton. Det hjälper till att ge svärta åt hela upplevelsen, menar Per-Erik Öhrn.

1700-talskompositören J-P Rameaus skrev och bearbetade "Zoroastre" flera gånger under sin levnad. Versionen från 1756 är den som nu sätts upp på Drottningholms Slottsteater. Trots att Per-Erik Öhrn kopplar operan till dagens terrordåd var det inte det som i första hand gjorde att han ville sätta upp den. Det var musiken och berättelsen där ingenting någonsin står stilla som fascinerade honom.

- Det var som att upptäcka ett nytt operaverk. Något liknande har inte spelats på 25 år, säger han.

Ensemblen består av en internationell skara från Frankrike, Bulgarien, Danmark och Sverige. Huvudrollen Zoroastre görs av svensken Anders Dahlin som sjungit på internationella scener men nu debuterar som operasångare i Sverige. Enligt Per-Erik Öhrn var det svårt att hitta rätt röst till rollen, en ljus tenorröst som samtidigt är kraftfull och klarar att gå upp i höjden. I sista stund fann de Anders Dahlin.

- Det låter magnifikt, säger Per-Erik Öhrn.

För Pierre Audi, som annars är chef för Amsterdams operahus, är det hans tredje sommar på Drottningholms Slottsteater. Tidigare uppsättningar var Händeloperorna "Tamerlano" och "Alcina" som han har tagit med sig hem till Amsterdam, där de kommer att sättas upp under hösten. Redan nu funderar Pierre Audi på att bjuda in "Zoroastre" till Amsterdam när de tekniska möjligheterna för musiken och dekorbytena finns. (PM)


Fakta "Zoroastre":

I rollerna: Anders Dahlin, Sine Bundgaard, Anna Maria Panzarella, Ditte Andersen, Evgueniy Alexiev, Lars Arvidson, Gérard Théurel och Markus Schwartz.

Regi: Pierre Audi.

Premiär: 2 augusti på Drottningholms Slottsteater, för att sedan spelas varannan dag fram till 16 augusti.

Mer läsning

Annons