Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Hustruskolan" som Molières spegel

Annons
En medelålders man tror sig ha total kontroll över den unga kvinna han ska gifta sig med. Innan ridån går ner har han förlorat allt. Daniel Benoin, som sätter upp "Hustruskolan" på Göteborgs stadsteater, läser pjäsen som en spegel av Molières liv.


I pjäsens början är Arnolphe en rik, mäktig och mycket självsäker herre. Han har just fyllt 50 och sagt farväl till ungkarlslivet med alla älskarinnor för att gifta sig och skaffa barn. Den tilltänkta Agnes är mycket ung, Arnolphe bestämde att hon skulle bli hans hustru redan när hon var ett barn.

- Bara ett halvår innan han skrev "Hustruskolan" hade den då 50-årige Moliére gift sig med en 30 år yngre skådespelerska. Äktenskapet bröts snabbt ner av Moliéres svartsjuka och efter en tid lämnade den unga hustrun honom, säger Daniel Benoin.

Arnolphe söker bara en mor till sina kommande barn. I övrigt har han inte mycket till övers för den barnsliga Agnes. Han skickar henne i kloster i hopp om att nunnorna ska göra henne till en ärbar kvinna.

Planen går snett och Agnes hamnar i stället i armarna på rikemanssonen Alain. När Arnolphe ser henne åtrå den unga odågan vaknar hans brinnande kärlek till Agnes.

- Temat känns aktuellt. Många män i den här åldern som tycker sig ha uppnått allt väljer att byta till en yngre fru och bilda en ny familj. Inte sällan blir det deras fall, konstaterar Daniel Benoin.

Molières kraschade äktenskap förändrade hela hans författarskap.

- Med "Hustruskolan", hans första femaktare, lämnade han farsen. I sina senare pjäser blandar han humorn med en djupare dramatik, inte helt olikt Shakespeare. Jag brukar beskriva dem som dramakomedier, säger han.

Enligt Benoin är Arnolphe Molières absolut tyngsta och mest mångfacetterade karaktär. Han beskriver en mäktig man som har allt och inte tror sig behöva kärleken. Han blir förälskad, övergiven och tappar taget totalt.

- Karaktären är som en psykoanalys av en man som jag tror att många kan känna igen. Sven-Åke Gustafsson har lagt ner ett enormt arbete i sin rolltolkning och är underbar på scenen.

För Agnes, som spelas av Sara Sommerfeld, är utvecklingen den motsatta. Från att ha varit ett förvirrat barn som hållits helt isolerad från andra människor blir hon en mogen kvinna som vet vad hon vill.

Till och med det obehagliga och närmast incestuösa faktum att Arnolphe har haft vårdnaden om flickan Agnes har en parallell i Molières liv.

- Hans unga hustru var dotter till den kvinna som var Molières älskarinna under 20 år. Hon kunde mycket väl ha varit hans dotter, förklarar Daniel Benoin.

Han är konstnärlig ledare för Nationalteatern i Nice och en flitigt anlitad teater- och operaregissör på scener i hela världen. "Hustruskolan" har han bland annat satt upp i Tunisien.

- På ett ytligt plan var det nästan enklare att göra den där. Kvinnans ställning i arabvärlden skiljer sig inte så mycket från hur man såg på kvinnor i 1700-talets Frankrike.

Arbetet med "Hustruskolan" har Daniel Benoin fått varva med sitt uppdrag att sätta upp Verdis opera "Nebukadnessar" i Sydkorea. Under den period han har varit vid Operan i Seoul har hans medarbetare Paul Charieras regisserat skådespelarna på Göteborgs stadsteater. 1999 satte Daniel Benoin upp Molières "Den girige" på Stockholms stadsteater. "Hustruskolan" får premiär på Göteborgs stadsteater den 26 augusti. (PM)

Mer läsning

Annons